I LEARNED TO WORK ONLINE”: TEACHERS AND THEIR TRAINING IN EMERGENCY REMOTE EDUCATION (ERE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v17.i36.e863
Abstract views: 676 / PDF downloads: 271

Keywords:

Teacher training, self-training, Emergency Remote Teaching (ERE).

Abstract

Teacher training is a fundamental element for the quality of the teaching and learning process and for the professionalization of teachers. In this article, we present an excerpt from a study that investigated the consequences of Emergency Remote Education (ERE) on the teacher-student relationship. In order to understand and analyze the teachers' perceptions about the study topic, we chose to conduct narrative interviews and conversation circles with 15 teachers working in elementary school I in three different schools in a city in the interior of Minas Gerais (one municipal, one state and one private). Among other results, the data highlighted the relevance of teacher training, especially with regard to digital skills. Upon realizing the existence of these training gaps, the teachers embarked on a process of individual and collective self-training that enabled their reinvention as teachers.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth. Formação de professores para a era da informação e das tecnologias digitais. In: 72ª REUNIÃO ANUAL DA SBPC. 72., 2020, Natal. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2020. Disponível em: http://reunioes.sbpcnet.org.br/72RA/textos/COMariaElizabethBAlmeida.Pdf. (Acesso em 1º out. 2023.)

BASTOS, Liliana Cabral; SANTOS, William Soares dos. A entrevista na pesquisa qualitativa: perspectivas em análise da narrativa e da interação. Rio de Janeiro: Quartet; Faperj, 2013. 208 p.

BEHAR, Patricia Alejandra. Recomendação pedagógica em educação a distância. Porto Alegre: Penso, 2019.

CURY, Carlos Jamil. Pedagogia em Ação. Belo Horizonte, v.13, n. 1, p. 8 -16, 2020.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004, 405p.

GESTRADO/CNTE. Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente. Trabalho docente em tempos de pandemia. Relatório técnico. Belo Horizonte: UFMG, 2020. 24p.

GOMES, Valdete Aparecida Fernandes Moutinho; NUNES, Célia Maria Fernandes. A docência e o ensino remoto: retratos dos memes da pandemia do covid-19. In: HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine (Orgs.). Imagens do pensamento: sociedade hipercomplexa e educação remota. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, p. 398-421. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2020.519.398-421

HARTMANN, Luciana. Tomazito, eu e as narrativas: “por que estoy hablando de mi vida”. In: GONÇALVES, Marco Antônio; MARQUES, Roberto; CARDOSO, Vânia Zikán (Orgs.). Etnobiografia: subjetivação e etnografia. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012, p. 179-206.

HUBERMAN, Michael. O ciclo da vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992, p. 31-61.

IMBERNÓN, Francisco. Ser docente em uma sociedad compleja: la difícil tarea de enseñar. Barcelona: Grão, 2017. 107p.

JARDILINO et al. Condições educacionais e exclusão digital na pandemia- 2020-2021: o caso da educação pública na Região dos Inconfidentes - MG. ETD - Educação Temática Digital Campinas, SP v.24 n.1 p. 91-112 jan./abr. 2022. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922022000100091&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt> Acesso em: 12 de nov. de 2024. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v24i1.8665898

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? São Paulo: Cortez Editora, 2011. 102p.

MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da roda: roda conversa – um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 98-106, jan./jun. 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338> Acesso em: 15 de set. de 2021.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Condições de trabalho docente e a defesa da escola pública: fragilidades evidenciadas pela pandemia. Revista USP, n. 127, p. 27-40, 2020. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/180037> Acesso em 15 de set. de 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i127p27-40

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Pensar criticamente a formação docente no período pós-pandêmico. Formação em Movimento, v. 4, n. 8/9, p. 405-423, 2022. Dsiponível em: <https://periodicos.ufrrj.br/index.php/formov/article/view/458> Acesso em 17 de set. de 2021.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Formação em serviço. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Fraga (Orgs.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.

PLETSCH, Márcia Denise; PITANGA DE OLIVEIRA, Mariana Corrêa; COLACIQUE, Rachel Capucho. Apresentação - inclusão digital e acessibilidade: desafios da educação contemporânea. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 4, nº 1, p. 13-23, abr. 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/50573/33305 Acesso em: 12 de nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/redoc.2020.50573

SILVA, Santuza Amorim; PÁDUA, Karla Cunha; CAMPOS, Regina Célia Passos Ribeiro. Explorando narrativas: algumas reflexões sobre suas possibilidades na pesquisa. In: CAMPOS, Regina Célia Passos Ribeiro (Org.). Pesquisa, educação e formação humana: nos trilhos da História. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 105-135.

SOUZA, Elizeu Clementino. O conhecimento de si: estágio e narrativa de formação e professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2006, p. 204-218.

Published

2025-08-11

How to Cite

GOMES, V. A. F. M.; NUNES, C. M. F.; SAMPAIO, A. M. M. I LEARNED TO WORK ONLINE”: TEACHERS AND THEIR TRAINING IN EMERGENCY REMOTE EDUCATION (ERE). Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 17, n. 36, p. e863, 2025. DOI: 10.31639/rbpfp.v17.i36.e863. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e863. Acesso em: 5 dec. 2025.