RESEARCH IN TEACHING PRACTICE: UNVEILING THE SAYINGS AND DOINGS OF PEDAGOGY COURSE PROFESSORS
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v17.i36.e867Keywords:
Research teachers, Appropriation of knowledge, Research project, Pedagogical action researchAbstract
This article aims to investigate the sayings and doings of teachers in the process of developing research projects by students of the Pedagogy program. It is grounded in theoretical frameworks that address the interface between research and teaching practice in the academic context. Using a qualitative approach, the study adopts the Pedagogical Action Research method and analyzes students’ responses to a questionnaire through Discursive Textual Analysis. The results show that research within teaching practice helps to unveil the ways in which teachers’ sayings and doings emerge and are mobilized in everyday educational settings. The teachers’ pedagogical action contributed to conceptual, operational, and relational learning on the part of the students. Furthermore, it made it possible to identify limitations that impacted the process of developing the projects, highlighting the need for further formative investment.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15287: Projeto de pesquisa – Apresentação. Rio de Janeiro: ABNT, 2011.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. A investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
COSTA, M. R. M.; SILVA FILHO; D. A.; FERREIRA, M. Escrita científica. Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2021.
FRANCO, M. A. S. Entre a lógica da formação e a lógica das práticas: a mediação dos saberes pedagógicos. Educação e Pesquisa, v. 34, p. 109-126, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022008000100008
FRANCO, M. A. A. Pesquisa-Ação: lembretes de princípios e de práticas. Rev. Eletrônica Pesquiseduca, v. 11, n. 25, p. 358-370, set./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/949. Acesso em 20 fev. 2025.
FRANCO, M. A. S. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e pesquisa, v. 31, p. 483-502, dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300011. Acesso em: 15 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300011
FRANCO, M. A. S. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.
FRANCO, M. A. S. Pesquisa-Ação Pedagógica: práticas de empoderamento e de participação. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 18, n. 2, p. 511–530, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v18i2.8637507. Acesso em 15 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v18i2.8637507
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 77. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 84. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LEWIN, K. Problemas de dinâmica de grupo. São Paulo: Cultrix, 1970.
LÜDKE, M., ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: E.P.U., 2018.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual: discursiva. 3. ed. Revisada e Ampliada. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
NOGUEIRA, S. N. Escuta pedagógica: uma possibilidade formativa de ressignificação da prática docente na educação infantil. 2021. 281 f. Tese (doutorado) - Universidade Católica de Santos, Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação, 2021. Disponível em: https://tede.unisantos.br/handle/tede/7244. Acesso em 5 mar. 2025.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
QUARANTA, S. C. O brincar como prática pedagógica: espaço/tempo de dissonâncias, resistências e possibilidades. 2024. 443 f. Tese (doutorado) - Universidade Católica de Santos, Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação, 2024. https://tede.unisantos.br/handle/tede/8062. Acesso em 20 out. 2024.
TARDIF, M. Saberes docente e formação profissional. 17. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.
ZAVALA, V. Quem está dizendo isso?: letramento acadêmico, identidade e poder na educação superior. In: VÓVIO, C.; SITO, L.; GRANDE, P. Letramentos. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2010. p. 71-95
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cícero Edinaldo dos SANTOS, Francione Charapa ALVES, Ana Paula Lima BARBOSA (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.





















