THE OCCUPATION OF VIRTUAL TERRITORIES BY TEACHERS FROM BRAZIL AND COLOMBIA TO PROMOTE AN ANTIRACIST NATURAL SCIENCE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v17.i36.e862
Abstract views: 409 / PDF downloads: 121

Keywords:

Virtual territories, Science education, Anti-racist education, Teacher formation

Abstract

This article analyzed how Afro-descendant teachers in Brazil and Colombia occupy virtual territories in search of teacher training for science education committed to racial equity. The research was conducted between September 2023 and December 2024 and included semi-structured interviews with six teachers participating in the virtual groups “Biologia Entre Nós” (Brazil) and “Enseñanza del África” (Colombia), as well as a bibliographic survey on the theme of virtual territories in the CAPES Journal Portal. Based on content analysis, three emerging categories were identified: (1) affirmation of Afro-diasporic identity; (2) sense of belonging and quilombagem; (3) and critical articulation between occupation of virtual territories and teacher training in science. The research showed that these virtual groups function as spaces for virtual quilombos, in which Afro-descendant teachers share their pedagogical doubts, build collective knowledge, and support each other in confronting racism in their fields of activity.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALMEIDA, Karla N. de; SOUZA, Maria Celeste R. F. de; MENDES NETTO, Cristia-ne. Cartografando multiterritorialidades docentes e discentes na cibercultura. Acta Sci-entiarum Education, [S.l.], v. 42, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/52897. Acesso em: 29 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.52897

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARRETO, Robenilson Moura; CECCARELLI, Paulo Roberto; LOBO, Warlington Luz. O negro e a mídia: novas possibilidades de referências identificatórias nas redes sociais. In: LEMOS, Flávia Cristina Silveira et al. (org.). Conversas transversalizantes entre psicologia política, social-comunitária e institucional com os campos da educação, saúde e direitos. Curitiba: CRV, 2017.

BUTLER, Kim D.; DOMINGUES, Petrônio. Diásporas imaginadas: Atlântico Negro e histórias afro-brasileiras. São Paulo: Perspectiva, 2020.

FRAGOSO, Suely; RECUERO, Rebeca; BARTH, Daiani Ludmila. Territorialidades virtuais: identidade, posse e pertencimento em ambientes multiusuários online. MATRIZes, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 211-225, 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38317. Acesso em: 7 maio 2024.

GILROY, Paul. Entre campos, nações, culturas e o fascínio da raça. Tradução de Celia Maria Marinho de Azevedo et al. São Paulo: Annablume, 2007.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. Rio de Janeiro: Editora 34, 2001.

HAESBAERT, Rogério Costa. Da desterritorialização à multirritorialidade. Boletim Gaúcho de Geografia, [S.l.], v. 29 n. 1, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/bgg/article/view/38739. Acesso em: 29 out. 2024.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2023.

MARTINS, Kelly Cristina Monteiro; OLIVEIRA, Alessandro Roberto de. Ciberinter-culturalidade, relações étnico-raciais e educação nas redes digitais. EduSer, [S.l.], v. 16, n. 1, 2024. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/50884. Acesso em: 29 out. 2024.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. Disponível em: http://pesquisaemeducacaoufrgs.pbworks.com/w/file/fetch/60815562/Analise%20de%20conte%C3%BAdo.pdf. Acesso em: 19 jun. 2025.

SIMÕES, Robson Fonseca; ANDRADE, Fábio Santos de; PIMENTA, Jussara Santos. Escritas à deriva: memórias escolares nas redes sociais virtuais. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 3, n. 5, p. 113-128, 2016. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/1729/1580. Acesso em: 29 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2016.1729

SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

TOBEÑA, Veronica. Análisis de las plataformas educativas digitales oficiales que ensa-yaron las provincias argentinas durante la pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, [S.l.], v. 3, n. 8, p. 1-25, 2022. Disponível em: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/214242. Acesso em: 29 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10635

VELOSO, Maria do S., F.; ANDRADE, Alice O. de. Aquilombamento virtual midiáti-co: uma estratégia metodológica para o estudo das mídias negras. Revista Alceu, [S.l.], v. 21, n. 44, p. 172-189, 2021. Disponível em: https://revistaalceu.com.puc-rio.br/alceu/article/view/247. Acesso em: 29 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed44.2021.247

Published

2025-08-11

How to Cite

CRUZ, D. G. da; SILVA, N. N. da. THE OCCUPATION OF VIRTUAL TERRITORIES BY TEACHERS FROM BRAZIL AND COLOMBIA TO PROMOTE AN ANTIRACIST NATURAL SCIENCE EDUCATION. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 17, n. 36, p. e862, 2025. DOI: 10.31639/rbpfp.v17.i36.e862. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e862. Acesso em: 5 dec. 2025.