HUMAN RIGHTS AND EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS: CONTRIBUTIONS TO THE POLITICAL DEBATE ON TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v17.i36.e871
Abstract views: 214 / PDF downloads: 99

Keywords:

Human Rights, Education for Ethnic-Racial Relations, Philosophy of Education, Teacher Training, Educational Policies

Abstract

This article aims to analyze the production of research in education, its interconnection with educational theories, its developments in the discussion about human rights, its articulation with ethnic-racial culture in basic education and its contribution to the debate on teacher training. The proposed methodology will take into account qualitative bibliographic research on the theories that bring together the political and pedagogical proposal of the Science of Education to build the foundations of diversity, with regard to the history of African culture and its interface with Brazilian education. The theoretical framework is historical-critical and involves the areas of: Politics, Philosophy and History of the Education of Black People in Brazil. It is hoped that this work will contribute to the critical analysis of Teacher Training and African Cultural History in Brazil, from the emancipatory perspective of ethnic-racial relations and the critical analysis of education proposed by educational theories.

Downloads

 PlumX Metrics

References

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.

LIBÂNEO, José Carlos; SILVA, Eliane. Finalidades educativas escolares e escola socialmente justa: a abordagem pedagógica da diversidade social e cultural. Revista Online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 816-840, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13783

LIBÂNEO, José C. O direito à educação e a escola socialmente justa. In: CHARLOT, Bernard; VASCONCELLOS, Celso dos Santos; LIBÂNEO, José Carlos; CAVALLET, Valdo José (Orgs.). Por uma educação democrática e humanizadora. São Paulo: UniProsa, 2021, p. 102-105.

NUNES, Cesar Augusto Ribeiro. Educação em direitos humanos no Brasil: os fundamentos jus-filosóficos dominantes e as práticas jurídico-pedagógicas humanizadoras. 2021. Tese (Doutorado em Direito) – Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2021.

NUNES, César. O direito à educação e a educação como direito: passos e descompassos da política educacional brasileira no limiar do terceiro milênio. In: NUNES, César; POLLI, José Renato (Orgs.). Educação, humanização e cidadania: fundamentos éticos e práticas políticas para uma pedagogia humanizadora. 2. ed. Jundiaí-SP: Editora Brasílica, 2020, p. 29-66.

NUNES, César. A investigação em direitos humanos nas Ciências da Educação: um promissor horizonte de pesquisas. In: MOREIRA, Vital; MACHADO, Jónatas; GOMES, Carla de Marcelino; GOMES, Catarina; NUNES, César Augusto Ribeiro; SOARES, Leopoldo Rocha (Orgs.). Temas de Direitos Humanos do VI CIDHCoimbra - 2021. Jundiaí-SP: Edições Brasil, Editora Brasílica, 2021, p. 404-414.

NUNES, César. Estado, economia e educação no Brasil: matrizes histórico-políticas dos projetos atuais em disputa, a Pedagogia das Competências e Habilidades versus a Pedagogia do Direito à Educação e dos Direitos de Aprendizagem. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 11, p. 1-39, e020171, 2021. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2015v1n1ID1702

SILVA, Marcelo Donizete da. A miséria ideológica dos paradigmas educacionais contemporâneos: os modismos do pensamento complexo. In: PEREIRA, Eraldo; SILVA, Semíramis Corsi; SOUZA, Tatiana Noronha de. (Orgs.). Desafios e perspectivas das Ciências Humanas na atuação e na formação docente. Jundiaí-SP: Paco Editoria, 2012, p. 109-128.

SILVA, Marcelo Donizete da; SAMPAIO, Ana Maria Mendes. Os desafios para a formação de professores no contexto das atuais políticas da educação: uma análise sobre a Lei 13.415/17. In: SILVA, Fernanda Aparecida Oliveira Rodrigues; PAULO, Jacks Richard de; COUTRIM Rosa; SILVA, Marcelo Donizete da; SANTOS, Marcelo Loures dos; SANTANNA, Adriene (Orgs.). Diálogos da formação docente com diferentes sujeitos e espaços educativos. Curitiba-PR: Editora CRV, 2018, p. 75-89.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação, Porto Alegre/RS, ano XXX, v. 3, n. 63, p. 489-506, set./dez. 2007.

Published

2025-04-09

How to Cite

SILVA, M. D. da. HUMAN RIGHTS AND EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS: CONTRIBUTIONS TO THE POLITICAL DEBATE ON TEACHER TRAINING. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 17, n. 36, p. e871, 2025. DOI: 10.31639/rbpfp.v17.i36.e871. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e871. Acesso em: 19 may. 2025.
Crossref
0
Scopus
0