HUMAN RIGHTS AND EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS: CONTRIBUTIONS TO THE POLITICAL DEBATE ON TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v17.i36.e871Keywords:
Human Rights, Education for Ethnic-Racial Relations, Philosophy of Education, Teacher Training, Educational PoliciesAbstract
This article aims to analyze the production of research in education, its interconnection with educational theories, its developments in the discussion about human rights, its articulation with ethnic-racial culture in basic education and its contribution to the debate on teacher training. The proposed methodology will take into account qualitative bibliographic research on the theories that bring together the political and pedagogical proposal of the Science of Education to build the foundations of diversity, with regard to the history of African culture and its interface with Brazilian education. The theoretical framework is historical-critical and involves the areas of: Politics, Philosophy and History of the Education of Black People in Brazil. It is hoped that this work will contribute to the critical analysis of Teacher Training and African Cultural History in Brazil, from the emancipatory perspective of ethnic-racial relations and the critical analysis of education proposed by educational theories.
Downloads
References
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.
LIBÂNEO, José Carlos; SILVA, Eliane. Finalidades educativas escolares e escola socialmente justa: a abordagem pedagógica da diversidade social e cultural. Revista Online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 816-840, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13783
LIBÂNEO, José C. O direito à educação e a escola socialmente justa. In: CHARLOT, Bernard; VASCONCELLOS, Celso dos Santos; LIBÂNEO, José Carlos; CAVALLET, Valdo José (Orgs.). Por uma educação democrática e humanizadora. São Paulo: UniProsa, 2021, p. 102-105.
NUNES, Cesar Augusto Ribeiro. Educação em direitos humanos no Brasil: os fundamentos jus-filosóficos dominantes e as práticas jurídico-pedagógicas humanizadoras. 2021. Tese (Doutorado em Direito) – Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2021.
NUNES, César. O direito à educação e a educação como direito: passos e descompassos da política educacional brasileira no limiar do terceiro milênio. In: NUNES, César; POLLI, José Renato (Orgs.). Educação, humanização e cidadania: fundamentos éticos e práticas políticas para uma pedagogia humanizadora. 2. ed. Jundiaí-SP: Editora Brasílica, 2020, p. 29-66.
NUNES, César. A investigação em direitos humanos nas Ciências da Educação: um promissor horizonte de pesquisas. In: MOREIRA, Vital; MACHADO, Jónatas; GOMES, Carla de Marcelino; GOMES, Catarina; NUNES, César Augusto Ribeiro; SOARES, Leopoldo Rocha (Orgs.). Temas de Direitos Humanos do VI CIDHCoimbra - 2021. Jundiaí-SP: Edições Brasil, Editora Brasílica, 2021, p. 404-414.
NUNES, César. Estado, economia e educação no Brasil: matrizes histórico-políticas dos projetos atuais em disputa, a Pedagogia das Competências e Habilidades versus a Pedagogia do Direito à Educação e dos Direitos de Aprendizagem. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 11, p. 1-39, e020171, 2021. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2015v1n1ID1702
SILVA, Marcelo Donizete da. A miséria ideológica dos paradigmas educacionais contemporâneos: os modismos do pensamento complexo. In: PEREIRA, Eraldo; SILVA, Semíramis Corsi; SOUZA, Tatiana Noronha de. (Orgs.). Desafios e perspectivas das Ciências Humanas na atuação e na formação docente. Jundiaí-SP: Paco Editoria, 2012, p. 109-128.
SILVA, Marcelo Donizete da; SAMPAIO, Ana Maria Mendes. Os desafios para a formação de professores no contexto das atuais políticas da educação: uma análise sobre a Lei 13.415/17. In: SILVA, Fernanda Aparecida Oliveira Rodrigues; PAULO, Jacks Richard de; COUTRIM Rosa; SILVA, Marcelo Donizete da; SANTOS, Marcelo Loures dos; SANTANNA, Adriene (Orgs.). Diálogos da formação docente com diferentes sujeitos e espaços educativos. Curitiba-PR: Editora CRV, 2018, p. 75-89.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação, Porto Alegre/RS, ano XXX, v. 3, n. 63, p. 489-506, set./dez. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcelo Donizete da SILVA (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.