TRAINING FOR AND IN TEACHING IN HIGHER EDUCATION
A PHENOMENOLOGICAL CASE STUDY AT A FEDERAL UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i31.647Keywords:
Training and teaching in higher education, Professional insertion, University teaching career, PhenomenologyAbstract
We aim to understand how teachers who started their careers in higher education at a federal higher education institution, elaborate their training trajectories and teaching practices. In this case study, semi-structured interviews were conducted with 5 teachers, who were intentionally selected. Then, the interviews were fully transcribed and analyzed through the phenomenological method. The results show pedagogical gaps, learning in practice and the importance of individually apprehended meanings. We conclude that becoming a university professor involves developing a continuous path of growth and reflection upon one's own performance.
Downloads
References
ALES BELLO, A. Introdução à Fenomenologia. Tradução de J. T. Garcia e M. Mahfoud. Bauru: Edusc, 2006.
ANDRADE, A. C.; LUCENA, C.; BARLETA, I. A. A precarização do trabalho, o REUNI e o novo desenvolvimentismo. Revista HISTEDBR On-line, v. 18, n. 1, p. 234–257, 2018. doi.org/10.20396/rho.v18i1.8645868.
BONADIMAN, H. L. Socialização profissional de professores universitários iniciantes. 2016. 195 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
BOLZAN, D. P. V.; ISAIA, S. M. A. Aprendizagem docente na educação superior: construções e tessituras da professoralidade. Educação, v. 29, n. 3, p. 489-501, 2006.
BRASIL. Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o programa de apoio a planos de reestruturação e expansão das universidades federais –REUNI. Brasília: Casa Civil. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm>. Acesso em: 2 ago. 2021.
CARVALHO, C. H. A. de. Política para a educação superior no governo Lula expansão e financiamento. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, v. 58, p. 209-244, 2014. doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i58p209-244
CUNHA, M, I. Diferentes olhares sobre as práticas pedagógicas no ensino superior: a docência e sua formação. Educação, v. 27, n. 3, p. 525-536, 2004.
GOMES, W. A entrevista fenomenológica e o estudo da experiência consciente. Psicologia USP, v. 8, n. 2, p. 305-336, 1997.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
SILVA, M. Complexidade da formação de professores: saberes teóricos e saberes práticos. São Paulo: UNESP, 2009.
STEIN, E. Conferências: verdad y claridad en la enseñanza y en la educación. In: STEIN, E. Obras Completas, v. IV: escritos antropológicos y pedagógicos. Burgos: Monte Carmelo, 2003. p. 61-70.
STEIN, E. Zum Problem der Einfühlung. Halle: Buchdruckerei des Waisenhauses, 1917.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
UNIVERSIDADE FEDERAL DOS VALES DO JEQUITINHONHA E MUCURI [UFVJM]. UFVJM: 65 anos de tradição em ensino, 13 anos de universidade. 2018. Disponível em: . Acesso em 18 out. 2018.
ZANCHET, B. M. A.; FAGUNDES, M. V. A preparação para o exercício do magistério superior far-se-á em nível de pós-graduação? Os docentes iniciantes respondem. Revista e-Curriculum, v. 8, n. 1, p. 1-21, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Josiane Aparecida Lima, Carolina de Resende Damas Cardoso, Roberta Vasconcelos Leite (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.