TRAINING FOR AND IN TEACHING IN HIGHER EDUCATION

A PHENOMENOLOGICAL CASE STUDY AT A FEDERAL UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i31.647
Abstract views: 430 / PDF downloads: 313

Keywords:

Training and teaching in higher education, Professional insertion, University teaching career, Phenomenology

Abstract

We aim to understand how teachers who started their careers in higher education at a federal higher education institution, elaborate their training trajectories and teaching practices. In this case study, semi-structured interviews were conducted with 5 teachers, who were intentionally selected. Then, the interviews were fully transcribed and analyzed through the phenomenological method. The results show pedagogical gaps, learning in practice and the importance of individually apprehended meanings. We conclude that becoming a university professor involves developing a continuous path of growth and reflection upon one's own performance.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALES BELLO, A. Introdução à Fenomenologia. Tradução de J. T. Garcia e M. Mahfoud. Bauru: Edusc, 2006.

ANDRADE, A. C.; LUCENA, C.; BARLETA, I. A. A precarização do trabalho, o REUNI e o novo desenvolvimentismo. Revista HISTEDBR On-line, v. 18, n. 1, p. 234–257, 2018. doi.org/10.20396/rho.v18i1.8645868.

BONADIMAN, H. L. Socialização profissional de professores universitários iniciantes. 2016. 195 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

BOLZAN, D. P. V.; ISAIA, S. M. A. Aprendizagem docente na educação superior: construções e tessituras da professoralidade. Educação, v. 29, n. 3, p. 489-501, 2006.

BRASIL. Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o programa de apoio a planos de reestruturação e expansão das universidades federais –REUNI. Brasília: Casa Civil. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm>. Acesso em: 2 ago. 2021.

CARVALHO, C. H. A. de. Política para a educação superior no governo Lula expansão e financiamento. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, v. 58, p. 209-244, 2014. doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i58p209-244

CUNHA, M, I. Diferentes olhares sobre as práticas pedagógicas no ensino superior: a docência e sua formação. Educação, v. 27, n. 3, p. 525-536, 2004.

GOMES, W. A entrevista fenomenológica e o estudo da experiência consciente. Psicologia USP, v. 8, n. 2, p. 305-336, 1997.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

SILVA, M. Complexidade da formação de professores: saberes teóricos e saberes práticos. São Paulo: UNESP, 2009.

STEIN, E. Conferências: verdad y claridad en la enseñanza y en la educación. In: STEIN, E. Obras Completas, v. IV: escritos antropológicos y pedagógicos. Burgos: Monte Carmelo, 2003. p. 61-70.

STEIN, E. Zum Problem der Einfühlung. Halle: Buchdruckerei des Waisenhauses, 1917.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

UNIVERSIDADE FEDERAL DOS VALES DO JEQUITINHONHA E MUCURI [UFVJM]. UFVJM: 65 anos de tradição em ensino, 13 anos de universidade. 2018. Disponível em: . Acesso em 18 out. 2018.

ZANCHET, B. M. A.; FAGUNDES, M. V. A preparação para o exercício do magistério superior far-se-á em nível de pós-graduação? Os docentes iniciantes respondem. Revista e-Curriculum, v. 8, n. 1, p. 1-21, 2012.

Published

2022-12-15

How to Cite

LIMA, J. A. .; CARDOSO, C. de R. D.; LEITE, R. V. TRAINING FOR AND IN TEACHING IN HIGHER EDUCATION: A PHENOMENOLOGICAL CASE STUDY AT A FEDERAL UNIVERSITY. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 31, p. 77–90, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i31.647. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/647. Acesso em: 27 nov. 2024.