INTERNSHIP WITH RESEARCH IN INITIAL TRAINING COURSES FOR TEACHERS AT A FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.588Keywords:
Internship, Teacher training, Teaching learning, Federal InstitutesAbstract
This article presents a research excerpt about Supervised Curricular Internship (SCI) in a Federal Institute of Education. An institution that is part of the Federal Network of Brazilian Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT and focuses on the development of Professional and Technological Education (EPT). It investigates the formative potential of the proposal that intends to insert the research, associating learning and significant experiences of the teaching and training action of the supervision in the SCI. Adopting a qualitative approach, it presents perceptions of the trainees in oral and written narratives collected on this new structure of the SCI and its reflexes in the process of becoming a teacher. The results indicate that the new training proposal favored critical reflection and contributed to the construction of teaching knowledge and development of research attitude só funder graduates, however, to advance, continuing education is essential, group pos of study and research on the subject, involving trainers and co-trainers.
Downloads
References
ALMEIDA, M.; PIMENTA, S. G. Estágios supervisionados na formação docente. São Paulo: Cortez, 2014.
AROEIRA, K. P Estágio supervisionado e possibilidades para uma formação com vínculos colaborativos entre a universidade e a escola. In: ALMEID, M. I.; PIMENTA, S. G.Estágios supervisionados na formação docente. São Paulo: Cortez, 2014, p.113-147.
GATTI, B. Formação de professores: compreender e revolucionar. In: JUNIOR, C. A. J. et al. Por uma revolução no campo da formação de professores. São Paulo: Unesp, 2015, p.229-244.
GHEDIN, E; OLIVEIRA, E. S. de; ALMEIDA, W. A. de. Por uma pedagogia do conhecimento na formação do professor pesquisador. In: Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015. p. 51-73.
LIMA, M. S.; AROEIRA, K. P. O estágio curricular em colaboração, a reflexão e o registro dos estagiários: um diálogo entre a universidade e a escola. In: GOMES, M. O (Org.). Estágios na formação: possibilidades formativas entre ensino, pesquisa e extensão. São Paulo, Edições Loyola, 2011.
NÓVOA, A. Nada substitui um bom professor: propostas para uma revolução no campo da formação de professores. In: GATTI, B. et al. Por uma política nacional de formação de professores, São Paulo: Unesp. 2013, p. 199-210.
PIMENTA, S. G. LIMA, M. S.Estágio e Docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
PANIAGO, R.N. Contribuições do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação para a Aprendizagem da Docência Profissional. 2016. 367 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade do Minho. 2016. p. 200.
PANIAGO, R. N; SARMENTO, T. A Formação na e para a Pesquisa no PIBID: possibilidades e fragilidades. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 2, p. 771-792, abr./jun. 2017.
PANIAGO, R; SARMENTO, T; ROCHA. S. A. O Pibid e a inserção à docência: experiências, possibilidades e dilemas. Educação em Revista. v.34 :e190935, 2018a. In: https://www.scielo.br/pdf/edur/v34/1982-6621-edur-34-e190935.pdf
PANIAGO N. R., et al. Um cenário de possibilidades para o estágio curricular supervisionado no contexto de um Instituto Federal.Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências. Minas Gerais, v. 20, 2018b.
PANIAGO, R. N.; SARMENTO, T. J; NUNES, P. G. (Org.).Estágio Curricular Supervisionado Docente Baseado na Pesquisa: Debates Lusobrasileiros. 1. ed. Unijui: Editora Unijuí, 2021. v. 1. 214p
SARMENTO, T. PANIAGO, R.N. A investigação ao serviço das práticas como componente central no processo de aprendizagem profissional. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 3, p.47-69, Set./Dez. 2016.
SOUZA, E. C.; OLIVEIRA, R. DE C. M. Entre fios e teias de formação: escolarização,
profissão e trabalho docente em escola rural. In: VICENTINI, P. P., SOUZA, E. C. ; PASSEGUI, M. DA C.(orgs.). Pesquisa (auto) biográfica: questões de ensino e formação, (pp. 131-148). Curitiba: CRV, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rosenilde Paniago, Teresa Sarmento, Simone Albuquerque da Rocha (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.