SUPERVISED TEACHING INTERNSHIP: AN ELEMENT OF COLLABORATIVE TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e824Keywords:
Teaching and learning, collaboration, teacher trainingAbstract
The Supervised Teaching Internship (ESD) is fundamental in the initial and continuing education of teachers, allowing interns to improve their teaching praxis and in-service teachers to reframe their pedagogical practices. The interaction between interns and mentor teachers fosters collaborative training, with mutual benefits. This article investigated this relationship, highlighting the importance of collaboration in teacher development within the ESD. A qualitative approach was adopted, emphasizing the subjective dimension, the research process, and context, using semi-structured interviews to capture participants’ perceptions and experiences. The study included six collaborators: three Science and Biology teachers from Viçosa-MG and three undergraduate students from the Biological Sciences Teaching Program at UFV. The results revealed solid collaboration and the exchange of experiences, highlighting the ESD as a space for practical development and teacher re-signification.
Downloads
References
AMADO, João; FERREIRA, Sónia. A Entrevista na Investigação Educacional. In: Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2013. DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-0879-2
ANDRÉ, Marli. Texto, contexto e significados: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. 66-71, maio 1983. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1491. Acesso em: 14 out. 2021.
ARAÚJO, Elaine Sampaio. A aprendizagem e o desenvolvimento profissional docente sob as luzes da perspectiva histórico-cultural. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 12., Curitiba, 2004. Anais... Curitiba, 2004. p. 3507-3518.
BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de ensino: elemento articulador da formação do professor. Prática de ensino e estágio supervisionado na formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 20 mar. 2021.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. O ovo ou a galinha: a crise da profissão docente e a aparente falta de perspectiva para a educação brasileira. R. Bras. Est. Pedag., Brasília , v. 92, n. 230, p. 34-51, jan. 2011 . DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.92i230.541
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira; MOTA, Maria Renata Alonso; ANADON, Simone Barreto. A Resolução CNE/CP nº 2/2019 e os retrocessos na formação de professores. Formação em Movimento, v. 2, nº 4, p. 360-379, junho/dezembro de 2020. DOI: https://doi.org/10.38117/2675-181X.formov2020.v2i2n4.360-379
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2014.
LIMA, Jorge Ávila. As Culturas colaborativas nas escolas: estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto, 2002.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Técnicas de pesquisa: entrevista como técnica privilegiada de comunicação. In: MINAYO, M.C.de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010. p. 261- 297.
MOOLENAAR, Nienke. A social network perspective on teacher collaboration in schools: Theory, methodology and applications. American Journal of Education, 119(1), p. 7-39, 2012. DOI: https://doi.org/10.1086/667715
OLIVEIRA, Sidinei Rocha de; DELUCA, Gabriela. Aprender e ensinar: o dueto do estágio docente. v. 15, n. 4, p. 974-989, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395155011
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágios supervisionados e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? Revista Brasileira de Educação, v. 24, p. e240001, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240001
PUGACH, Marleen; JOHNSON, Lawrence. Collaborative practitioners, collaborative schools. Denver, Colo: Love Publishing, 2002.
ROLDÃO, Maria do Céu. Colaborar é preciso: questões de qualidade e eficácia no trabalho dos professores. In: Dossier: trabalho colaborativo dos professores, Revista Noesis, Lisboa, n. 71, p. 24-29. 2007.
SOUZA, Mirelle Barbosa de. Contribuições do estágio supervisionado docente para a formação colaborativa de professores. Dissertação (Mestrado em Educação) Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Viçosa. Viçosa – MG, 104 p. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mirelle Barbosa de SOUZA, Alvanize Valente Fernandes FERENC, Fabrício Valentim da SILVA (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.