DIGITAL TECHNOLOGIES AND TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e813Keywords:
Educational technologies, Elementary School, Teaching with technologyAbstract
This text reflects on the relationship between teaching, training and work with Digital Technologies (DT) in the field of Education. The research is qualitative in nature and covers a case study carried out through questionnaires and semi-structured interviews, aims to analyze the situation experienced by elementary school educators at a municipal public school in Belo Horizonte, located in a peripheral region, in relation to their practice and use of DT during the pandemic period. The field research included the application of a questionnaire with 14 educators. In order to complement this process, six interviews were carried out with the same teachers. The results showed that, before the COVID-19 pandemic, DT were little used in educational practices, however, from the beginning of the pandemic, this was the way found to reach students, at the same time that both teachers and schools were not prepared for this use.
Downloads
References
BARRETO, R. G. A recontextualização das tecnologias da informação e da comunicação na formação e no trabalho docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 985-1002, 2012. https://doi.org/10.1590/ S0101-73302012000400004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400004
BARRETO, R. G. et al. As tecnologias da informação e da comunicação na formação de professores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 31, p. 31-42, 2006. https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000100004 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000100004
BATISTA, Valter Pedro; PESCE, Lucila. A formação continuada de professores em ambiente de cibercultura e suas demandas para as políticas públicas. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís. Anais eletrônicos [...]. São Luís: ANPEd, 2017. Disponível em: <http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT16_289.pdf>. Acesso em: 26 maio 2024.
BOTO, Carlota et al. (org.). A escola pública em crise: inflexões, apagamentos e desafios. São Paulo: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2020. Disponível em: <http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/564/499/1938>. Acesso em: 26 maio 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica 2020: Resumo Técnico. Brasília: Ministério da Educação, Inep, Diretoria de Estatísticas Educacionais, 2021. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf>. Acesso em: 28 maio 2024.
BRUNO, Adriana Rocha; HESSEL, Ana Maria Di Grado. Presenças remotas: narrativas sobre as aulas em tempo de distanciamento físico. Revista FAEEBA, Salvador, v. 30, n. 64, p. 60-75, out./dez. 2021. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/download/11765/8971/>. Acesso em: 26 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p60-75
CONTE, Elaine; MARTINI, Rosa Maria Filippozzi. As tecnologias na educação: uma questão somente técnica? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 4, p. 1191-1207, out./dez. 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edreal/a/6dtyr69fvxK7bBmCm5H35FQ/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 28 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623646599
CORDEIRO, Salete de Fátima Noro; BONILLA, Maria Helena Silveira. Em tempos de redes e ubiquidade: desafios para a educação. Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 3, p. 1605-1619, set./dez. 2021. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64799/37784>. Acesso em: 28 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.64799
COSTA, José Wilson da; PAIM, Isis. Informação e conhecimento no processo educativo. In: COSTA, José Wilson da; OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro (orgs.). Novas linguagens e novas tecnologias: educação e sociabilidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004. p. 10 – 27.
ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo. Formação docente para a inclusão digital via ambiente escolar: o PROUCA em questão. 147 f. Tese (doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Programa de Pós-Graduação em Educação, Goiânia, 2015.
FRANCESCO, Nayara Nascimento; LEONE, Simone Delago. Educação Midiática contra fake news. Revista Científica UMC, Mogi das Cruzes, v. 5, n. 1, p. 1-15, 2020. Disponível em: <https://seer.umc.br/index.php/revistaumc/article/view/955/766>. Acesso em: 28 maio 2024.
KENSKI, Vani Moreira. Caminhos futuros nas relações entre novas educações e tecnologias. In: SILVA, Ainda Maria Monteiro et. al. Políticas educacionais, tecnologias e formação do educador: repercussões sobre a didática e as práticas de ensino. Recife: Endipe, 2006. p. 213-226.
KENSKI, Vani Moreira. Novas tecnologias: o redimensionamento do espaço e do tempo e os impactos no trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 8, maio/ago. 1998. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/277042533_Novas_tecnologias_o_redimensioname nto_do_espaco_e_do_tempo_e_os_impactos_no_trabalho_docente>. Acesso em: 28 maio 2024.
MACHADO, Juliana Brandão; PERONDI, Maurício. Formação docente para a Cibercultura: mapeamento de projetos pedagógicos de cursos de licenciatura. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino - ENDIPE, 19., 2018, Salvador. Anais eletrônicos [...]. Salvador: Endipe, 2018. Disponível em: <http://www.xixendipe.ufba.br/modulos/consulta&relatorio/rel_download.asp?nome=100377.pdf>. Acesso em: 28 maio 2024.
MENDES, Elaine do Nascimento; SANTOS, Luciana dos. Aprender a aprender novas maneiras de ensinar. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação - RECITE, Rio de Janeiro, v. 5, n. esp., p. 104-106, 2020. Disponível em: <https://recite.unicarioca.edu.br/rccte/index.php/rccte/article/view/142/164>. Acesso em: 28 maio 2024.
MORAN, José Manuel. Gestão inovadora da escola com tecnologias. Gestão educacional e tecnologia. São Paulo: Avercamp, p. 151-164, 2003.
MORAN, José Manuel. Mudar a Forma de Ensinar e de Aprender com tecnologias. Revista Interações, São Paulo, v. 5, n. 9, p.57-72, 2000. Disponível em: Redalyc.Mudar a forma de ensinar e aprender com tecnologias
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda. Novas tecnologias e Mediação Pedagógica, v. 21, p. 11-72, 2013.
PINHEIRO, Laura Amélia Pereira; OLIVEIRA, Mariana Paula Moreira de; MARINHO, Zacarias. Políticas para uso de tecnologias na educação: um estado da arte. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 21, 2023. DOI: 10.69532/2178-4442.v21.74628. Disponível em: <https://periodicos.ufcat.edu.br/index.php/poiesis/article/view/74628>. Acesso em: 14 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.69532/2178-4442.v21.74628
QUILES, Cláudia Natália Saes. As salas de tecnologia educacionais: modos de “ensinar” e “aprender” como traduções da cultura escolar. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010, Caxambu. Anais eletrônicos [...]. Caxambu: ANPEd, 2010. Disponível em: <http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT16-6469--Int.pdf>. Acesso em: 25 maio 2024.
SOARES, Kátia Martins; PROCASKO, Josiane Carolina Soares Ramos. A inserção da tecnologia no ensino fundamental: reflexões a partir da práxis pedagógica. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 16, n. 2, p. 15–28, 2019. DOI: 10.5216/rpp.v16i2.55655. Disponível em: <https://periodicos.ufcat.edu.br/index.php/poiesis/article/view/55655>. Acesso em: 13 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v16i2.55655
SOUZA, Isabel Maria Amorim de; SOUZA, Luciana Virgília Amorim de. O uso da tecnologia como facilitadora da aprendizagem do aluno na escola. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, 2013. Disponível em:<https://ufs.emnuvens.com.br/forumidentidades/article/view/1784>. Acesso em: 14 dez. 2023.
TRINDADE, Gésus de Almeida; SILVA, Maria Deusa Ferreira. Desenvolvimento profissional docente no curso de matemática do Parfor à luz do processo formativo. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, v. 14, n. 32, p. 29-46, 2019. Disponível em: <https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/151/150>. Acesso em: 28 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2019.n32.p29-46.id202
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dayse Maria CAIXETA, Juliana Cordeiro Soares BRANCO, Claudia Tavares do AMARAL (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.