GUIDANCE ACTION IN THE TEACHING RESIDENCY: MENTAL EXHAUSTION AND THE TRANSPOSITION OF TEACHING WORK IN THE PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v17.i36.e789Keywords:
Remote teaching, Teacher training programs, Pedagogical Residency, Orientation ProcessAbstract
This article aims to discuss how the teaching activity of advising, within the scope of the Pedagogical Residency Program at a University in the South of Minas Gerais, was digitally mediated, focusing on the transfer of teaching to the residential environment and the challenges faced by advising teachers in this context. Furthermore, the multifaceted nature of the advising work and the significant implications that emotional aspects had on the advising process and on the well-being (or discomfort) of the university teacher are highlighted. The qualitative research, conducted through interviews with seven advising teachers and analyzed based on the assumptions of González Rey’s (2010) constructive-interpretative analysis, reveals that the pandemic intensified and made the work of advising teachers more complex. The invasion of the domestic space by teaching work generated challenges in reconciling professional demands with family and domestic responsibilities, impacting the well-being of advising teachers.
Downloads
References
AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Núcleos de significação como instrumento para apreensão da constituição dos sentidos. Psico. Ciên. e profissão. São Paulo, n. 2, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932006000200006
ALARCÃO, I.; TAVARES, J. Supervisão da prática pedagógica: uma perspectiva de desenvolvimento e aprendizagem. Coimbra: Edições Almedina, 2003.
ALVES, U. A. et al. Proletarização do trabalho docente e o notório saber: desafios e entraves para o resgate da valorização do professor. Educ. Prof. e Tecno. em Revis., v. 4, n. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v4i2.535
ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e negação do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2009
BARCELOS, I. O. G. A precarização da docência no período da pandemia do Covid-19. Revista caderno virtual, v. 1, n. 1, p. 1-20, 2022.
BORSOI, I. C. F. Trabalho e produtivismo: saúde e modo de vida de docentes de instituições públicas de Ensino Superior. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 15, n. 1, p. 81-100, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v15i1p81-100
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
CAZETTA, A. M. Impactos da burocracia no trabalho docente no Estado de Minas Gerais sob o governo Romeu Zema. 2022. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia-MG, 2022.
COSTA, A.C; MARAFON, A. M. M. A construção do professor como trabalhador. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.36, p. 153-166, dez. 2009.
DIAS, L. M.; MATOS, T. G. R. Trabalho docente no ensino superior particular durante a virtualização do ensino na pandemia da Covid-19, Trabalho & Educação, v.32, n.2, p.116-127, mai./ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.41725
ESTEVE, J. M. Mudanças sociais e função docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. Portugal: Porto Editora, 1999.
GARCIA, M. M. A.; ANADON, S. B. Reforma educacional, intensificação e autointensificação do trabalho docente. Educ. e Sociedade, v. 30, n. 106, p. 63-86, jan./abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000100004
GONZÁLEZ REY, F. Pesquisa qualitativa e subjetiva: os processos de construção da informação. Trad. Marcel Aristides Ferrada Silva. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
LOMBARDI, M. R. Os empregos e o trabalho dos professores e das professoras da educação básica em tempos de pandemia. LOMBARDI, M. R, BIZZOCCHI, M.; NATI, L.; SOUZA, R. A. São Paulo: FCC, 2023. 87 p. (Textos FCC: Relatórios técnicos, 64). DOI: https://doi.org/10.18222/fcc-dpe-2023_2
MARKUART, E. N.; MARASCHI, C. Oficinando em rede - Co-habitar tempos possíveis. 1. ed. Florianópolis, SC: Abrapso Editora, 2023.
PORTES, L. F.; PORTES. F.; O trabalho docente no ensino superior em tempos de ensino remoto emergencial (ER. Revista Libertas, v. 21 n. 2, p. 121, 2021. DOI: https://doi.org/10.34019/1980-8518.2021.v21.35254
OLIVEIRA, B. R. et al. A implementação da educação remota em tempos de pandemia: análise da experiência do Estado de Minas Gerais. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 1, p. 84-106, jan./mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16i1.13928
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Carolina Sabino dos SANTOS, Helena Maria dos Santos FELÍCIO (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.