TEACHER TRAINING FOR PRIMARY EDUCATION IN ANGOLA: THE GAPS OF SINGLE TEACHING IN GEOMETRY TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e779
Abstract views: 196 / PDF downloads: 33

Keywords:

Pedagogical Content Knowledge, Training of primary school teachers, Monoteaching, Attractiveness of teaching careers

Abstract

The main object of study of this research, with a qualitative approach, is the training of teachers who work in Angolan Primary Education. Through the search, reading, interpretation and understanding of the Basic Law of the Education and Teaching System, the Primary Education and Secondary Pedagogical Education curricula, the research focused on the objective of analyzing the skills planned for Primary Education teachers in the curriculum of Teacher Training Schools, so that they respond to the challenges of monoteaching and the teaching of Geometry in Primary Education in Angola, from the perspective of building Pedagogical Content Knowledge. It is concluded that it is important to review the teacher training curriculum plan for Primary Education, so that existing gaps in the teaching of Geometry are eliminated so that future teachers acquire sufficient skills that provide them with good performance in line with the Challenges of Primary Education.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALFREDO, F. C.; TORTELLA, J. C. B. Formação de professores em Angola: o perfil do professor do ensino básico. EccoS Revista Científica, São Paulo, Jan/Abr 2014. 125-142. Disponivel em: <https://www.redalyc.org/pdf/715/71531141008.pdf>. Acesso em: 27 Outubro 2023. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n33.3511

ARRUDA, K. C. S.; FERNANDES, J. P.; SILVA, G. O conhecimento pedagógico do conteúdo de um professor de Física experiente. Revista Técne, Epistem y Didaxis: TED Memórias Del IX Congresso Internacional Sobre Formacion de Professores de Ciencias, Bogotá, 13 a 15 Outubro 2021. 1993-1999. Disponivel em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n3p735>. Acesso em: 7 Janeiro 2024.

CARVALHO, A. M. P. D.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011. ISBN 9788524917257.

CARVALHO, G. S. D.; NOVAIS, R. M. Conhecimento pedagógico do conteúdo: Um referencial para pesquisa sobre os conhecimentos necessários para a docência no ensino de ciências. Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências CONAPESC, s/d. Disponivel em: <https://editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2019/TRABALHO_EV126_MD1_SA3_ID2434_01082019185849.pdf>. Acesso em: 6 Janeiro 2024.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1991.

INIDE, I. N. D. I. E. D. D. E. Currículo de Formação de Professores do Pré-Escolar e do Ensino Primário: Reforma Curricular. Luanda: Editora Moderna, 2013a.

INIDE, I. N. D. I. E. D. D. E. Programa de Matemática da 11ª Classe: Formação de professores para o ensino primário. Luanda: [s.n.], 2013c.

INIDE/MED. Plano Curricular do Pré-escolar e Ensino Primário. Luanda: Editora Moderna, 2019a.

INIDE/MED. Programas da 2ª Classe|Ensino Primário. Luanda. 2019b.

INIDE/MED. Programas da 3ª Classe|Ensino Primário. Luanda. 2019c.

INIDE/MED. Programas da 4ª Classe|Ensino Primário. Luanda. 2019d.

INIDE/MED. Programas da 5ª Classe|Ensino Primário. Luanda. 2019e.

INIDE/MED. Programas da 6ª Classe|Ensino Primário. Luanda. 2019f.

JULIÃO, A. L. Formação de professores, ensino primário e qualidade educativa em Angola: Vazios e pontes na relação. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 5, 2020. 1-20. Disponivel em: <https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/24>. Acesso em: 25 Dezembro 2023.

LEI-Nº13/01. Lei de Bases do Sistema de Educação, de 31 de Dezembro. Assembleia Nacional de Angola. Luanda. 2001.

LEI-Nº17/16. Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino de Angola. Diário da República I Série nº 170 de 07 de Outubro. Assembleia Nacional de Angola. Luanda. 2016.

LEI-Nº32/20. Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino de Angola. Diário da República I Série nº 123 de 12 de Agosto. Assembleia Nacionl de Angola. Luanda. 2020.

NGULUVE, A. K. Política Educacional Angolana (1976-2005): Organização, Desenvolvimento e Perspectivas. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2006. Dissertação de mestrado.

NSIANGENGO, P.; EMANUEL, V. G. Currículo do Ensino Primário e Desafios da Monodocência. 1ª ed. ed. Luanda: Editora Moderna, S.A., 2013.

OLIVEIRA, R. V. L. D. Geometria a e para ensinar: cadernos de normalistas e professores das séries iniciais – 1960 a 1980, Juiz de Fora (MG), 2018. Disponivel em: <https://crephimat.com.br/visor_dmp.php?id_t=121&t=2>. Acesso em: 27 Outubro 2023.

PEREIRA, J. E. D. Desenvolvimento profissional docente: um conceito em disputa. In: IMBERNÓN, F.; NETO, A. S.; FORTUNATO, I. (. ). Formação permanente de professores: experiências ibero-americanas. São Paulo : Edições Hipóteses , 2019. p. 65-74.

SANTANA, R. C. B. D.; JÚNIOR, F. G. D. P. Triangulação metodológica na pesquisa qualitativa: um estudo em periódicos brasileiros voltados ao turismo. Revista Brasileira de Administração Científica (RBADM), V.13, nº1, 2022. 67-81. Disponivel em: <https://sustenere.inf.br/index.php/rbadm/article/view/6798>. Acesso em: 06 Dezembro 2024. DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2022.001.0006

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, California, 15, No. 2, 1986. 4-14. Disponivel em: <https://www.wcu.edu/webfiles/pdfs/shulman.pdf>. Acesso em: 6 Janeiro 2024. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

SOUSA, D. I. D. et al. Manual de orientação para projetos de pesquisa. Novo Hamburgo. 2013.

ZANELLA, L. C. H. Metodologia de Pesquisa. Santa Catarina. 2013.

Published

2024-12-28

How to Cite

QUIMUANGA, Z. C. A.; SILVA, F. C. da .; GONÇALVES, T. O. . TEACHER TRAINING FOR PRIMARY EDUCATION IN ANGOLA: THE GAPS OF SINGLE TEACHING IN GEOMETRY TEACHING. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 16, n. 35, p. e779, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v16.i35.e779. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e779. Acesso em: 9 jan. 2025.