Estágio supervisionado e pesquisa: Perspectivas e dilemas de uma experiência

Authors

  • Isabel Sabino
  • Lidiane Souza Lima
  • Silvina Pimentel Silva
Abstract views: 1502 / PDF downloads: 5835

Keywords:

Supervised Internship, Research, Teacher training

Abstract

This article argues the contributions of Supervised Internship for the researcher teacher.The paper was conducted through an experience of approximation between teaching and researching developed in the framework of the course Supervised Internship, in Pedagogy Major, of a public university located in northeast Brazil. The discussion surrounds questions on the contribution of this course for the research training of the licensee, facilitating the promotion of the critical attitude of reflecting. The data from qualitative and empirical research, which involved teachers of the major, indicates the complexity of this subject and its contributions to the formation of the researcher professor. We recognize this as an opportunity to have contact with investigative experiences that can be understood as a collective challenge for the teachers, considering that some isolated experiences of internship that reinforce its instrumental features still exist.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Ensinar pesquisar... Como e para quê?. Recife: ENDIPE, 2006. p. 221-234.

ALBUQUERQUE, D. M. de. Práticas pedagógicas na escola: desafios e possibilidades no estágio supervi-sionado nas séries iniciais do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 13. 2008, Recife. Anais... Recife: [s.n.], 2008.

BRASIL. Resolução nº 1/2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 18 de fevereiro de 2002. Brasília, 2002.

BRASIL. Parecer n.º09/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2001.

BARREIRO, I. M. de F.; GEBRAN, R. A. Prática de ensino e estágio supervisionado na formação de pro-fessores. São Paulo: Avercamp, 2006.

FARIAS, I. M. S.; SILVA, S. P.; BARRETO, M. C. Preocupações e contornos de um estudo sobre a integração ensino e pesquisa na prática pedagógica universitária. In:

ENDIPE, 15., 2010, Belo Horizonte. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: políticas e práticas educacionais. Belo Horizonte: [s.n.], 2010.

LIMA, L. S. Contribuições do estágio supervisionado para a formação do professor pesquisador. Monografia. Curso de Pedagogia/Centro de Educação. UECE: 2013, 79p.

LIMA, M. S. L. Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012.

LIMA, M. S. L. A hora da prática: reflexões sobre o estágio supervisionado e ação docente. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2001.

LUDKE, M. A pesquisa na formação do professor. In: FAZENDA, I. (Org.). A pesquisa em Educação e as transformações do conhecimento. Campinas, SP: Papirus, 1995. p. 111-120.

MOARES, G. L. de. Estágio na licenciatura em Pedagogia: projetos de leitura e escrita nos anos iniciais. Petrópolis, RJ: Vozes; Maceió, AL: Edufal, 2012.

PEREIRA, R. C. B.; PEREIRA, R. de O. P. O estágio supervisionado no contexto da formação de profes-sores. In: CALDERANO, M. da A. (Org.). Estágio curricular: concepções, reflexões teórico-práticas e proposições. Juiz de Fora: Ed. da UFJF, 2012.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

SANTOS, L. L. C. P. Dilemas e perspectivas na relação entre ensino e pesquisa. In: O PAPEL da pesquisa na formação e na prática dos professores. 2. ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2002. p. 11-26.

SAVIANI, D. A nova lei da educação: LDB – trajetória, limite e perspectivas. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 1999.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.). O professor e sua formação. Lisboa: D. Quixote, 1992.

SZYMANSKI, H.; ALMEIDA, L. R. de; PRANDINI, R. C. A. R. A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília: Plano, 2002.

THERRIEN, J.; THERRIEN, S. M. N. Ensino e Pesquisa nos cursos de graduação em educação e saúde: apontamentos sobre a prática e análise dessa relação. Revista da FACED, Salvador, n. 10, p. 279-293, 2006.

Published

2018-07-05

How to Cite

SABINO, I.; LIMA, L. S.; SILVA, S. P. Estágio supervisionado e pesquisa: Perspectivas e dilemas de uma experiência. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 52–65, 2018. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/95. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.