TEACHER MALAISE, RIGHT-WING ADVANCE AND NECROPOLITICS IN BRAZIL

REFLECTIONS FOR TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i31.643
Abstract views: 413 / PDF downloads: 328

Abstract

With the advance of the right wing in Brazil in the last decade, associated with necropolitics and biopolitics, it is possible to observe a growing malaise among teachers. In this article, we offer a theoretical study of these phenomena, starting with a historical consideration of the right-wing success in Brazil and in the world, and covering concepts and reflections on biopolitical and necropolitical strategies of subjectivation. We also present some reflections about resistance strategies in teacher education processes based on Paulo Freire's thought. The inferences obtained from this study show, among other issues, that education and teacher training are important spaces of political dispute today and that teacher’s bodies have proved to be a battleground, suffering considerable damage, thus demanding attention and care.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

REFERÊNCIAS

BIANCHI, B., CHALOUB, J., RANGEL, P., & WOLF, F. O. (Eds.). Democracy and Brazil: Collapse and regression. New York: Routledge/Taylor & Francis Group, 2021.

BUTLER, J. Corpos que importam: os limites discursivos do sexo. São Paulo: n-1 edições, 2019.

CHALMERS, D. A., SOUZA, M. do C. C. de & BORÓN, A. (Eds.). The Right and Democracy in Latin America. New York: Praeger, 1992.

COHEN, S. Folk devils and moral panics: The creation of the Mods and Rockers. Routledge, 2011.

FES-ILDIS (Ed.). Nueva Sociedad (254): Los rostros de la derecha en América Latina. Buenos Aires: Fundación Friedrich Ebert, 2014.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, M. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 5.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2001.

LIMA, M. L. R. L. A memória educativa no projeto de formação de professores do Ensino Superior: o fazer é sobretudo criação. São Paulo, FaE/ Universidade de São Paulo, 1995. (Tese, Doutorado em Educação).

MBEMBE, A. Necropolítica: Biopoder, soberania, estado de exceção, política de morte. São Paulo: n-1 edições, 2018.

MUDDE, C. The far right today. Cambridge, Medford: Polity, 2019.

RAMÍREZ, F. La pendiente neoliberal: ¿Neo-fascismo, post-fascismo, autoritarismo libertario? En A. Guamán Hernández, S. Martín, & A. Aragoneses (Eds.), Neofascismo: La bestia neoliberal, 2019, p. 19-38.

SOLANO, E., & ROCHA, C. (Eds.). As direitas nas redes e nas ruas: A crise política no Brasil (1a edição). Expressão Popular, 2019.

Published

2022-12-15

How to Cite

BAIONI DO NASCIMENTO, R.; DÍAZ, B. .; MARIA TEIXEIRA AMORIM, M. . TEACHER MALAISE, RIGHT-WING ADVANCE AND NECROPOLITICS IN BRAZIL: REFLECTIONS FOR TEACHER TRAINING. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 31, p. 31–44, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i31.643. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/643. Acesso em: 27 nov. 2024.