Implicações de uma comunidade de aprendizagem ao desenvolvimento profissional docente de professoras da educação infantil em tempos de pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i29.554
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Keywords:

Desenvolvimento profissional docente. Formação continuada de professores. Educação Infantil. Educação em tempos de Pandemia. Comunidade de aprendizagem.

Abstract

In 2020, due to the pandemic, educational institutions had to reinvent themselves in order to continue with the proposed teacher training. This article aims to understand the implications of a learning community in times of pandemic for the professional development of teachers at a Child Education Center in the city of Gaspar, Santa Catarina. The study is based on Nóvoa (1992), Garcia (1999), Gatti (2008), Imbernón (2009), among others. It is qualitative research, whose data, generated through individual semi-structured interviews and a dialogue group, pointed to: expansion of teaching knowledge; reflections on educational practice in times of pandemic; alleviation of the dilemmas of practice when returning to face-to-face classes; changes in teaching practice; and continuity in the training process. It is expected, with this research, to broaden the reflections about the potency of collaborative formative processes.

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Published

2022-04-16

How to Cite

DOS SANTOS PEREIRA SOPELSA, T. D. O. da .; RAUSCH, R. B.; SOPELSA, C. dos S. P. . Implicações de uma comunidade de aprendizagem ao desenvolvimento profissional docente de professoras da educação infantil em tempos de pandemia. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 43–56, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i29.554. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/554. Acesso em: 27 nov. 2024.