The presence of literary education in the initial training of pedagogos: contributions of a curriculum component

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i29.506
Abstract views: 390 / PDF downloads: 390

Keywords:

Literary education. Teacher training. Curricular component.

Abstract

The present work starts from the academic monitoring experience lived in the Language and Literature curricular component of the undergraduate degree in Pedagogy linked to the Federal University of Paraíba (UFPB). With this, the objective is to verify the effects of that component in the formation of undergraduates and undergraduates in Pedagogy at the Education Center (CE/UFPB). Therefore, we carried out a qualitative research with eight students who took the component, using an online questionnaire as an instrument. Furthermore, we rely on the theoretical assumptions of Aguiar (2001); Bordini and Aguiar (1988); Candido (1995); Freire (1996); Reyes (2012); Saldanha and Amarilha (2018), among others. Thus, the results obtained revealed that the development of the component from March to July 2021 guaranteed the presence of a literary education in the initial training of students, as it added theoretical and methodological repertoire that will serve as a basis for teaching activities in Early Childhood Education and years initials of Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

AGUIAR, Vera Teixeira de. et al. Era uma vez... na escola: formando educadores para formar leitores. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.

BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

BRASIL. Resolução nº 64/2006. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Graduação em Pedagogia, Licenciatura, do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba. Disponível em: https://sig-arq.ufpb.br/arquivos/2015115006968e09983915f56990d82b/Resoluo_64_2006.htm Acesso em: 14/07/2021

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários Escritos. 3ª ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995, p. 235-263.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise e didática. 1.ed. São Paulo: Moderna, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. 19. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

NUNES, Ginete Cavalcante. A formação do professor para o trabalho com a literatura: uma proposta de formação continuada. Revista Espaço Acadêmico, 2017, p. 128-141.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho
científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

REYES, Yolanda. O lugar da literatura na educação. In: Ler e brincar, tecer e cantar: literatura, escrita e educação. Trad. Rodrigo Petronio. São Paulo: Pulo do gato, 2012. p. 16-29.

SALDANHA, Diana Maria Leite Lopes; AMARILHA, Maria. O ensino de literatura no curso de Pedagogia: uma presença necessária. Educar em Revista. Curitiba, 2018. v. 34, n. 72, p. 151-167.

SILVA, Aline Antenor da. O papel da literatura na formação de professores do Ensino Fundamental. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2010. Disponível em: http://repositorio.unesc.net/bitstream/1/87/1/Aline%20Antenor%20da%20Silva.pdf Acesso em: 14/07/2021

Published

2022-04-16

How to Cite

DE ALMEIDA DOS SANTOS, S. de A. dos .; MARINEUMA DE OLIVEIRA COSTA. The presence of literary education in the initial training of pedagogos: contributions of a curriculum component. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 77–90, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i29.506. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/506. Acesso em: 27 nov. 2024.