TRAINING CONTINUED IN A TEACHING RESIDENCE PROGRAM: THE EXPERIENCE OF UFJF

Authors

  • Angelica Cosenza Rodrigues UFJF
  • Juliana Madalena Trifilio Dias UFJF
  • Cassiano Caon Amorim UFJF
Abstract views: 909 / PDF downloads: 770

Keywords:

Formação docente. Residência docente. Experiência da UFJF

Abstract

The training of teachers has been the object of in-depth studies in the search for advances in the construction of knowledge that articulates knowledge in different areas, in defense of teacher professionalization and by the quality of training within higher education institutions.  In this direction, in 2019, UFJF created the Teacher Residency Program (TR), which is based on an institutional policy for the training of teachers in line with the Institutional Pedagogical Project for Undergraduate Courses (UFJF, RESOLUTION No. 111 / CONGRAD),  Resolution CP / CNE 2/2015 and the National Education Plan (2014-2024).  Thus, this article proposes to report the processes that underpin the implementation of the Teaching Residency Program (TR) at the Federal University of Juiz de Fora - UFJF.  We understand that the consolidation of the TR Program responds to a pressing need in the IFES, aimed at the permanent improvement of the social quality of education and the valuation and professional dignity of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO– ANPED. Homepage oficial da entidade. Uma formação formatada. Posição da Anped sobre o texto referência - diretrizes curriculares nacionais e base nacional comum para a formação inicial e continuada de professores da educação básica. 2019. Disponível em: <http://www.anped.org.br/news/posicao-da-anped-sobre-texto-referencia-dcn-e-bncc-para-formacao-inicial-e-continuada-de>. Acesso em: 23 mai. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, 2 de julho de 2015 – Seção 1 – p. 8-12. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file>. Acesso em: 23 mai. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2019, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 2019 - Seção 1, p. 115-119.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Decenal de Educação para todos. Brasília: MEC, 1993.
CÁSSIO, F. Apresentação. Desbarbarizar a Educação. In: CASSIO, F. (Org.). Educação contra a Barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 15-24.
COSENZA, A.; AMORIM, C. C.; MELO, M. C. Caminhos e Desafios na Construção de Projeto Pedagógico Institucional de Cursos de Licenciaturas: a experiência da UFJF. In: Revista Formação em Movimento. Dossiê Formação do Magistério da Educação Básica nas Universidades Brasileiras: institucionalização e materialização da Resolução CNE/CP n° 02/2015, Rio de Janeiro, RJ, v. 1 n. 2. p. 239-257, 2019. Disponível em: <http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/issue/view/108/DJ> . Acesso em 20/maio/2020.
DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Direitos de Aprendizagem em Geografia: o lugar em sua potência. Educação em Foco, p. 203-220, 2015.
DOSSIÊ temático: Formação do Magistério da Educação Básica nas Universidades Brasileiras: institucionalização e materialização da Resolução CNE/CP n° 02/2015. Revista Formação em Movimento, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 01-620, 2019. Disponível em <http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/issue/view/108> Acesso em: 26 de maio de 2020.
DOURADO, L. Gestão em Educação Escolar. 4 ed. atualizada e revisada – Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso / Rede e-Tec Brasil. 2012.
DOURADO, L. F.; TUTTMAN, M. In: Revista Formação em Movimento. Dossiê Formação do Magistério da Educação Básica nas Universidades Brasileiras: institucionalização e materialização da Resolução CNE/CP n° 02/2015, Rio de Janeiro, v. 1 n. 2. p. 197-217, 2019. Disponível em <http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/issue/view/108/DA> . Acesso em 14/maio/2020.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2005.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA. Resolução nº138/2019 – Congrad. Juiz de Fora, MG: Pró-Reitoria de Graduação, 2019. Disponível em: < https://www2.ufjf.br/congrad/wp-content/uploads/sites/30/2018/02/RES_138.2018-Resid%C3%AAncia-Docente1.pdf> Acesso em 14/10/2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA. Resolução nº111/2018 – Congrad. Juiz de Fora, MG: Pró-Reitoria de Graduação, 2018. Disponível em https://www2.ufjf.br/congrad/wp-content/uploads/sites/30/2018/02/Resolu%C3%A7%C3%A3o-111.2018-Projeto-Pedag%C3%B3gico-Institucional-das-Licenciaturas.pdf Acesso em 14/10/2020.

Published

2020-12-22

How to Cite

COSENZA RODRIGUES, A.; MADALENA TRIFILIO DIAS, J. .; CAON AMORIM, C. TRAINING CONTINUED IN A TEACHING RESIDENCE PROGRAM: THE EXPERIENCE OF UFJF. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 25, p. 31–42, 2020. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/435. Acesso em: 27 nov. 2024.