Política e formação continuada de professores para a pesquisa na e com a escola do campo

Authors

  • Maria Iolanda Fontana
Abstract views: 484 / PDF downloads: 463

Keywords:

Continuing teacher education, Rural education, Public policies

Abstract

This article analyzes “education in research” in the context of the Education Observatory Program (OBEDUC in the Portuguese acronym) linked to the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES in the Portuguese acronym) and the impacts of this form of education on the practices of teachers in rural schools. The article defends the effective implementation of public policies for education in research and in teachers´ work as research is an activity that constitutes their identity and professionalism, that is, research is a necessary competence for the production of knowledge and for emancipatory pedagogical practices. The investigation adopts a historical-materialist perspective in order to understand the contradic-tions that determine the reality of the categories of analysis “research”, “education” and “teacher work”. The investigation demonstrates that continuing education in the context of OBEDUC favored the development of research and the production of knowledge by university professors at and with teachers from rural schools. Nevertheless, there is a lack of public policies that link research in teachers’ education to the dimension of teachers’ work, a condition that demands investments to value teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n. 2, de 28 de abril de 2008. Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 29 abr. 2008.

______. Decreto n. 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica, disciplina a atuação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Capes no fomento a programas de formação inicial e continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 jan. 2009.

CALDART, R. S. Sobre educação do campo. In: SANTOS, C. A. (Org.). Por uma educação do campo: campo--políticas públicas-educação. Brasília, DF: INCRA/MDA, 2008. v. 7. p. 67-86.

CALDART, R. S. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 35-64, mar./jun. 2009.

CAMPO MAGRO. Projeto Pedagógico da Escola do Campo Professora Mercedes Marques dos Santos, Secretaria Municipal de Educação do Município de Campo Magro, 2013.

CONTRERAS, J. Autonomia dos professores. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

CURY, C. R. J. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno edu-cativo. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

DINIZ-PEREIRA, J. E.; LACERDA, M. P. Possíveis significados da pesquisa na prática docente: ideias para fomentar o debate. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 109, p. 1229-1242, set./dez. 2009.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978. LEITE, S. A. S.; COLELLO, S. M. G. (Org.). Alfabetização e letramento: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2010.

MIRANDA, M. I. Pesquisa-ação escolar: uma alternativa de enfrentamento aos desafios educacionais. In: SILVA, L. C.; MIRANDA, M. I. (Org.). Pesquisa-ação: uma alternativa à práxis educacional. Uberlândia: EDUFU, 2012.

MIRANDA, M. G.; RESENDE, A. C. A. Sobre a pesquisa-ação na educação e as armadilhas do praticismo.

Revista Brasileira de Educação, v. 11 n. 33, p. 511-518, set./dez. 2006.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares da educação do campo. Curitiba: SEED, 2006.SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, p. 5-17, jan./abr. 2004.

Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 105, p. 1089-1111, dez. 2008.

SOUZA, M. A. Educação e movimentos sociais do campo: a produção do conhecimento no período de 1987 a 2007. Curitiba: UFPR, 2010.

SOUZA, M. A. Práticas educativas do/no campo. Ponta Grossa: UEPG, 2011.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

Published

2015-12-31

How to Cite

FONTANA, M. I. Política e formação continuada de professores para a pesquisa na e com a escola do campo. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 7, n. 13, p. 99–114, 2015. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/125. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Articles