CONSCIÊNCIA CRÍTICA E CONTEXTO EDUCACIONAL BRASILEIRO EM DIÁLOGO COM FREIRE E VIGOTSKI
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e752Keywords:
Critical Consciousness, Paulo Freire, Vygotsky, Teacher Education, Public SchoolAbstract
This essay addresses the importance of critical consciousness as an epistemological foundation in teacher education, as outlined by Paulo Freire and Vygotsky, and presents it as essential for challenging the current ideological-neotechnicist educational model that has impacted public education, compromising its role as a social right and promoter of equality. Integrating the educational and psychological theories of these authors, the text explores the development of critical consciousness in educators, grounded in the epistemological and ontological principles of Marxist philosophy. Critical consciousness is highlighted as a revolutionary tool, therefore the essay proposes a teacher education that is truly emancipatory, committed to the transformation of both individuals and society, and that unfolds into a pedagogical practice that transcends adaptation to superficial and immediate demands. The purpose is to demonstrate, in the field of teacher education, how critical consciousness can be cultivated and how it is vital for the promotion of an education aimed at human emancipation and the construction of a more just, democratic, ethical, and equitable society.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010. Acesso em: 16 Jan. 2024.
ANFOPE. Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação. Documento orientador do XXI Encontro Nacional da Anfope – Por uma Política Nacional de Formação e Valorização dos Profissionais da Educação. Brasília, 2023. Disponível em https://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2023/07/Documento-ENANFOPE-final2023.pdf . Acesso em: 15 de fev. De 2024.
AGUIAR, Marcia Angela S. Políticas de Educação em Questão: retrocessos, desafios e perspectivas.Revista Retratos da Escola, Brasília, 14(30), 619-621, set./dez. 2020. Acesso em: 14 Dez. 2023.
CNTE C. N. dos T. em Educação (2018). Consequências práticas da BNCC e da reforma do ensino médio. Retratos Da Escola, Brasília, 12(23), 913–925. https://doi.org/10.22420/rde.v12i23.901 DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v12i23.901
CURADO-SILVA, Katia Curado Pinheiro Cordeiro da. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico-emancipadora. Revista de Ciências Humanas - Educação, v. 18, p. 15, 2017. Disponível em http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/2468/2545. Acesso em: 14 Dez. 2023
DUARTE. Newton. O debate contemporâneo das teorias pedagógicas.In: MARTINS, Lígia Márcia, DUARTE, Newton (orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo : Cultura Acadêmica, 2010.
FERNANDES, Sabrina. Pedagogia crítica como práxis marxista humanista: perspectivas sobre solidariedade, opressão e revolução. Educ. Soc., Campinas, v. 37, no. 135, p.481-496, abr.-jun., 2016. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/4vSnkJhLd4wMzJjNFDdfxLK/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 14 Dez. 2023 DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016140795
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, Paulo. Conscientização Teoria e Prática da Libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3ª. ed. São Paulo: Centauro, 2001.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Escola pública brasileira na atualidade: lições da história. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; NASCIMENTO, Maria Isabel Moura. A escola pública no Brasil: história e historiografia. Campinas: Autores Associados, 2005.
JACINTHO-SOUZA. Robinson Jacintho de. Consciência e educação emancipatória: investigação de quais os sentidos e significados de educação e formação conduzem a prática profissional do docente do ensino superior privado / Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São Paulo, Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Guarulhos, 2014.
KRENAK, Ailton. A Vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. São Paulo, Boitempo, 2019.
MARTINS, Lígia Márcia. O legado do século XX para a formação de professores.In: MARTINS, Lígia Márcia, DUARTE, Newton (orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo : Cultura Acadêmica, 2010. DOI: https://doi.org/10.7476/9788579831034
MEIRA, Marisa Eugênica Melillo; FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Psicologia Histórico-cultural: contribuições para o encontro entre a subjetividade e a educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.
PRADO, Eleutério F. S. Capitalismo no século XXI: ocaso por meio de eventos catastróficos. 1ª. Ed. São Paulo: SP: CEFA Editorial, 2023.
PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
SAVIANI. Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 5 ed. – Campinas, SP: Autores Associados, 2019.
SILVA, Renan Antônio da. Educação Falha ou indisponível. In: Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência - SBPC, 2018. Disponível em http://portal.sbpcnet.org.br/eventos/29ra/. Acesso em: 14Dez. 2023
SILVA JÚNIOR, C. A. Construção de um espaço público de formação. In: SILVA JÚNIOR et al (orgs.). Por uma revolução no campo da Formação de Professores. São Paulo: Editora Unesp, 2015.
SILVESTRE, Magali Aparecida. Estágios na formação de professores como enfrentamento dos desafios do século XXI.IN: PANIAGO, Rosenilde Nogueira et al. [Orgs.]. II Seminário Internacional de Formação de Professores. Formação de Professores e Didática em tempos de pandemia. Vol. 1. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.
TOASSA, Gisele. Conceito de Consciência em Vigotski. Psicologia USP, 2006, 17(2), 59-83. Disponível em https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/41891/45559. Acesso em: 14 Dez. 2023 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642006000200004
TULESKI, Silvano Calvo. Vigotski: a construção de uma psicologia marxista. 2ed. Maringá: Eduem, 2008.
VIGOTSKI, L. S. 1896-1934. Teoria e método em Psicologia. Terceira Edição. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2ª. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Robinson Jacintho, Magali Aparecida Silvestre (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.