Novas tecnologias na formação inicial docente: o moodle, como recurso de apoio ao estágio
Keywords:
Virtual Learning Environments, Moodle, Communication Tools and InteractionAbstract
This article focuses on teaching-learning interactions mediated by technological resourcesfrom Virtual Learning Environments (VLE). It aims at reporting and discussing a Moodle experience as a supporting resource to the course Supervised Practice which is part of the degree in Letters from Federal Institution of Higher Education (IFES). The report covers the deployment and enhancements of this interface composing VLE in view of the specific objectives of the teacher training supervised practice. Throughout the discussion, it is emphasized that content and virtual guidelines should be closely linked to the instructional design of a classroom-delivered course and that can require adaptation of purposes concerning communication and interaction tools. Regarding the results obtained, it was possible to observe an expansion of possibilities when using the VLE in the teacher training supervised practice in Letters, highlighting the creation of new interaction networks and collaboration among students and between students and the course’s professor.
Downloads
References
ALVES, L. O ambiente Moodle como apoio ao ensino presencial. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 12., 2005, Florianópolis. Anais eletrônicos do Congresso Internacional de Educação a Distância Florianópolis: 2005. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2005/por/ trabalhos.htm>. Acesso em: 20 abr. 2014.
BARBOZA, A. C. C. O uso do Moodle como apoio no Estágio. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE LÍNGUA PORTUGUESA, 14.; CONGRESSO INTERNACIONAL DE LUSOFONIA DO IP/PUC: RESUMO DE COMUNICAÇÃO, 5., 2012, São Paulo. Anais... São Paulo: Ed. da PUC-SP, 2014. Disponível em: . Acesso em: 18 maio 2014.
BARBOZA, A. C. C. Formação de novos talentos. In: NUNES, C. M. F.; ALVES, K. S. Em busca de Novos Talentos: experiências pedagógicas na interação universidade e educação básica. Ouro Preto: Ed. da UFOP, 2014. p. 173-191.
CARVALHO, A. A. P.; STRUCHINER, M. Um ambiente construtivista de aprendizagem à distância: estudo da interatividade, da cooperação e da autonomia em um curso de gestão descentralizada de Recursos Humanos em Saúde. Associação Brasileira de Educação a Distância: Midiateca, 2005. Disponível em: <http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/textos_ead/701/2005/11/um_ambiente_construtivista_de_ aprendizagem_a_distancia_estudo_da_interatividade,_da_cooperacao_e_da_autonomia_em_um_cur-so_de_gestao_descentralizada_de_recursos_humanos_em_saude_ >. Acesso em: 20 abr. 2014.
DELGADO, L. M. M.; HAGUENAUER, C. J. Uso na plataforma Moodle no apoio ao ensino presencial: um estudo de caso. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 11-26, jan./abr. 2010. Disponível em: <http://www.latec.ufrj.br/revistas/index.php?journal=educaonline&page=article&op=view&path%5 B%5D=96>. Acesso em: 20 abr. 2014.
FILATRO, A.; PICONEZ, S. C. B. Design instrucional contextualizado. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 11., 2004, Salvador. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2004/ por/pdf/049-TC-B2.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2014.
MICHELON, G. A. Uma abordagem sobre duas ferramentas virtuais aplicadas ao ensino presencial: Moodle e Gradenet. Revista Ciências Exatas e Naturais, v. 10, n. 2, p. 221-236, jul./dez. 2008. Disponível em: < http://revistas.unicentro.br/index.php/RECEN/article/view/710/883>. Acesso em: 20 abr. 2014.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3; 4, p. 5-24, 2005/2006. Disponível em: <http://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/downlo-ad/10542/7012>. Acesso em: 20 abr. 2014.
SALVADOR, J. A.; GONÇAVES, J. P. O Moodle como ferramenta de apoio a uma disciplina presencial de Ciências Exatas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 34., 2006, Passo Fundo. Anais... Disponível em: <http://www.dee.ufma.br/~fsouza/anais/arquivos/7_243_365.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2014.
SEMEGUINI-SIQUEIRA, I.; BEZERRA, G. G.; GUAZZELLI, T. Estágio supervisionado e práticas de oralidade, leitura e escrita no ensino fundamental. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 111, p. 563-583, abr./ jun. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v31n111/v31n111a14.pdf>. Acesso em: 20 out. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.