A formação do pedagogo: Quem são e o que dizem os alunos concluintes de um curso de pedagogia

Authors

  • Ana Silvia Moço Aparício
  • Celia Maria Hass
  • Elisângela Fregonezi Diniz Ribeiro
  • Maria de Fátima Ramos de Andrade
Abstract views: 422 / PDF downloads: 185

Keywords:

Teacher training, Faculty of Education, Pedagogue

Abstract

This paper aims to present the results of a survey that focused on the investigation ofthe meaning of being teacher for graduating students of Faculty of Education. The issue arose from concerns about the new direction that the Faculty of Education has taken the Faculty of Education after the publication of the new Curriculum Guidelines, which broke with the identity of a course that formed the bachelor and licensed by privileging the last training compromise the vision of being a pedagogue. The research is characterized as qualitative and quantitative in that work the questionnaires with closed and open questions. From the analysis, it was found that students believe in their profession as a way of contributing to the betterment of society chose the area because they like what they do and feel satisfied by it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, H. M. P.; HAAS, C. M.; ARAUJO, R. M. B. Relatório final de pesquisa. O Significado de Ser Pedagogo para os Alunos do Novo Curso de Pedagogia, licenciatura. São Paulo, 2011 (Mimeografado).

BRASIL. Resolução CNE n. 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 15 mar. 2006.

BRASIL. Censo da Educação Superior, INEP/MEC, 2011.

BRASIL. Exame Nacional de Cursos – Enade 2011. Brasília, DF: MEC/INEP, 2011.

BRITO, R. M. de. Breve Histórico do Curso de Pedagogia no Brasil. Revista Dialógica, Amazonas, v. 1, n. 1, p. 1-10, 2006. Disponível em: <http://dialogica.ufam.edu.br/PDF/no1/1breve_historico_curso_pedagogia. pdf>. Acesso em: 15 set. 2013.

CANÁRIO, R. O que é a Escola? Um “olhar” sociológico. Porto: Porto, 2005.

CASTRO, A. T. K. A.; SALVA, S. Estágio como espaço de aprendizagem profissional da docência do cur-so de Pedagogia. In: Anped Sul, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul: Ed. da EDUCS, 2012. p. 1-16. Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFi-le/532/437>. Acesso em: 15 out. 2013.

CRUZ, G. B. da. Teoria e Prática no curso de Pedagogia. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 38, n. 1, p. 149-164, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n1/aop230.pdf>. Acesso em: 15 set. 2013.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Liver Livro, 2007.

FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

GATTI, B. A; BARRETTO, E. S. de S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. Disponível em: .

GATTI, B. A. Formação de Professores no Brasil: Características e Problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, out./dez. 2010.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores – unidade teoria e prática?. São Paulo: Cortez, 1997.

PIMENTA, S. G. (Org). Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2008.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2018-07-05

How to Cite

APARÍCIO, A. S. M.; HASS, C. M.; RIBEIRO, E. F. D.; ANDRADE, M. de F. R. de. A formação do pedagogo: Quem são e o que dizem os alunos concluintes de um curso de pedagogia. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 33–51, 2018. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/94. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Articles