Formação de professores e suas relações com a pedagogia para a educação superior

Authors

  • Alda Roberta Torres
  • Maria Isabel de Almeida
Abstract views: 2244 / PDF downloads: 2195

Keywords:

Teacher formation, Pedagogy, Higher Education, University Pedagogy

Abstract

This work aims to analyze the Pedagogy in the environment of Higher Education and itscontributions on teacher formation related to the professional development of a teacher. In order to do that, this work analyzes how the field of knowledge of University Pedagogy has been developing, but most of all, it heads towards the thought of Pedagogy for Higher Education, in a broader perspective than the university itself. Furthermore, it analyzes the overlapping institutional policies on the formation of teachers for Higher Education understanding that the institutions are responsible for providing this formation. The epistemological approach taken in this work is supported by the contributions of Vázquez (2011), Heller (2008), Cunha, (1998, 2006, 2008), Pimenta (1998), Almeida (2006, 2011, 2012), Almeida and Pimenta (2009) e Pimenta and Almeida (2011). By developing our analyses we understand that the University Pedagogy is a fruitful and expanding field of knowledge which contributes for the proposition of institutional policies on the formation of teachers for Higher Education, especially concerning pedagogical formation. The environment of Higher Education is affected by changes of political-economical nature which interfere in the work of the teacher, altering the features of teaching in higher education and bringing challenging tensions to the academic community. This community, when considering teacher formation, may link it to professional development of a teacher, but will face the omission of legislation and the market trends which guide this environment, expressed by national policies that assimilate world trends of standardization and regulation for teachers’ work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. I. de. Apontamentos a respeito da formação de professores. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.).

Formação de educadores: artes e técnicas, ciências e políticas. São Paulo: UNERSP, 2006.

ALMEIDA, M. I. de. Pedagogia universitária e projetos institucionais de formação e profissionalização de professores universitários. 2011. 147 f. Tese (Livre-Docência) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

ALMEIDA, M. I. de. Formação do professor do Ensino Superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.

ALMEIDA, M. I. de; PIMENTA, S. G. Pedagogia Universitária: valorizando o ensino e a docência na Universidade de São Paulo. In: ______. (Orgs.). Pedagogia Universitária. São Paulo: EDUSP, 2009.

ANASTASIOU, L. das G. C. Propostas curriculares em questão: saberes docentes e trajetórias de forma-ção. In: CUNHA, M. I. da. Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas, SP: Papirus, 2007.

ARAÚJO, J. C. S. Pedagogia Universitária: gênese filosófico-educacional e realizações brasileiras no século XX. Linhas Críticas, Brasília, v. 14, n. 26, p. 25-42, jan./jun. 2008.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996. Disponível em: . Acesso em: 20 out. 2013.

CUNHA, M. I. da. O Professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: JM, 1998.

CUNHA, M. I. da. Pedagogia Universitária. In: MOROSINI, M. C. Enciclopédia de pedagogia universitária: glossário. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006.

CUNHA, M. I. da. O Lugar da formação do professor universitário: a condição profissional em questão.

In: ______. Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas, SP: Papirus, 2007.

CUNHA, M. I. da. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universi-tária. Cadernos de Pedagogia Universitária, São Paulo: Ed. da USP, v. 6, set. 2008.

FARIA, L. R. A. de. As orientações educativas contra-hegemônicas das décadas de 1980 a 1990 e os rebatimentos pós-modernos na didática a partir da visão de estudiosos. 2011. 342 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários á prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

HOUAISS, A. Dicionário Eletrônico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

HELLER, A. O Cotidiano e a história. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

LEITE, D. Verbetes gerais. In: Enciclopédia de pedagogia universitária: glossário. Vol. 2. Editora-chefe: Marília Morosini. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006.

LUCARELLI, E. (Org.). El asesor pedagógico en la universidad. De la teoría pedagógica a la práctica em la formación. Buenos Aires: Paidós, 2000.

MAZZOTTI, T. B. Estatuto de Cientificidade da Pedagogia. In: PIMENTA, S. G. (Coord.). Pedagogia, ciência da educação?. São Paulo: Cortez, 1998.

PIMENTA, S. G. (Coord.). Pedagogia, ciência da educação?. São Paulo: Cortez, 1998.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, S. G.; ALMEIDA, M. I. de (Orgs.). Pedagogia universitária: caminhos para a formação de pro-fessores. São Paulo: Cortez, 2011.

SCHEIBE, L. Pedagogia universitária e transformação social. 1987. 187 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1987.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. Tradução de Maria Encarnación. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). São Paulo: Expressão Popular, 2011.

Published

2018-07-05

How to Cite

TORRES, A. R.; ALMEIDA, M. I. de. Formação de professores e suas relações com a pedagogia para a educação superior. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 11–22, 2018. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/92. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Articles