(RE) DISCUSSING LATIN AMERICAN IDENTITIES IN SPANISH TEACHER TRAINING IN SERGIPANO CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i33.692
Abstract views: 347 / PDF downloads: 295

Keywords:

Latin America, Identity, Spanish language, Teacher Training

Abstract

The present work proposes to identify the (in)visibility of Latin America in the training of Spanish teachers in Sergipe from the experience in the extension course entitled “Studies of Latin American identity: Mesoamerican and Andean areas”. Anchored in qualitative research, the interpretive research method was used to make inferences from the responses of the questionnaire applied to the course participants. With the analysis of the questionnaires, we were able to perceive the little visibility given to the study of Latin America, since all of them stated that they had never participated in a similar course and only one recognized himself as Latin American. Thus, the training of Spanish teachers must be aligned with the purpose of expanding cultural knowledge of Hispanic countries, avoiding the construction of stereotypes and reductionisms.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. 64 p.

BETHEL, Leslie. A presença britânica no Império dos trópicos. Acervo, v. 22, n. 1, p. 53-66, 2009. Disponível em: http://revista.arquivonacional.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/99. Acesso em: 07 de Jan. de 2023.

DICCIONÁRIO RAE. latino, latina. Disponível em: https://dle.rae.es/latino#Mz1HIZd . Acesso em: 12 de Jan. 2023.

FERES JR., João. Latin America como conceito: a constituição de um outro americano. Teoria e Sociedade, n. 11.2, p. 18-41, Jul-dez, 2004. Disponível em: https://www.academia.edu/3620019/Latin_America_como_conceito_A_constitui%C3%A7%C3%A3o_de_um_outro_americano. Acesso em: 12 de Jan. 2023.

GUIMARÃES, Thiago. Brasileiro despreza identidade latina, mas quer liderança regional, aponta pesquisa. G1, Londres, 21 de dezembro de 2015. Disponível em: http://g1.globo.com/mundo/noticia/2015/12/brasileiro-despreza-identidade-latina-mas-quer-lideranca-regional-aponta-pesquisa.html. Acesso em: 18 de Dez. de 2022.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro. DP&A editora, 2006.

IRINEU, Lucineudo Machado. Memória sobre a América Latina na formação de professores de espanhol. LIMA, Lucilena Mendonça de (Org.). A (in)visibilidade da América Latina na formação do professor de Espanhol. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014.

LESSA, Giane da Silva. Memórias e identidades latino-americanas invisíveis e silenciadas no ensino-aprendizagem de espanhol e o papel político do professor. In: ZOLIN-VESZ, Fernando (org.). A (in) visibilidade da América Latina no ensino de espanhol. Campinas: Pontes, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Pesquisa interpretativista em linguística aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A, São Paulo, v. 10, n. 2, 1994, p. 329-338. https://revistas.pucsp.br/delta/article/view/45412. Acesso em: 04 de Agosto de 2023.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Linguística Aplicada e Vida Contemporânea: Problematização dos Construtos que Têm Orientado a Pesquisa. In: MOITA LOPES, L.P. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Editora Parábola, 2006.

PARAQUETT, Márcia. Espanhol, língua estrangeira: um objeto fundamental. Caligrama: Revista de Estudos Românicos, v. 3, p. 117-128, 1998. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/caligrama/article/view/325. Acesso em: 10 de mar. de 2020. DOI: https://doi.org/10.17851/2238-3824.3.0.117-128

PARAQUETT, Márcia. Lingüística Aplicada, inclusión social y aprendizaje de español en contexto latinoamericano. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la enseñanza de lenguas, 2009, 6: 1-23. Disponível em: https://revistas.nebrija.com/revista-linguistica/article/view/114. Acesso em 20 de dez. de 2019.

PARAQUETT, Márcia. Multiculturalismo, interculturalismo e ensino/ aprendizagem de espanhol para brasileiros In: BRASIL, Ministério da Educação. Coleção Explorando o Ensino. V. 16. Espanhol: ensino médio. (Org.) BARROS, Cristiano Silva de & Costa, Elzimar Goettenauer de Marins. Brasília. Secretaria de Educação Básica. 2010, p. 137-156.

PIZARRO, Ana. El sur y los trópicos: ensayos de cultura latinoamericana. Universidad de Alicante, 2004.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú indígena, v. 13, n. 29, p. 11-20, 1992. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6354075/mod_resource/content/1/QUIJANO_modernidade_colonialidade.pdf. Acesso em: 04 de agosto de 2023.

SILVA JÚNIOR, Antônio Carlos; MATOS, Doris Cristina Vicente da Silva. Linguística Aplicada e o SULear: práticas decoloniais na educação linguística em espanhol. Revista Interdisciplinar Sulear, UEMG, Ano 2, No. 2. Edição Especial Dossiê SULear. Setembro/ 2019. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/4154. Acesso em: 03 de Agosto de 2023.

TANCREDI, Leticia Di Maio. A dificuldade de Incorporação da Sociedade Brasileira a Uma Identidade Latino-Americana. Contexto Internacional, n. 41, p. 12-19, Enero-Abril, 2016. Disponível em: http://www.fundamentar.com/archivos/publicaciones/contexto_internacional/pdf/CI%2041/Tancredi.pdf. Acesso em: 20 de Jan. de 2020.

Published

2023-09-28

How to Cite

ANJOS, A.; FONSECA, J. N. .; CRUZ, L. dos S. (RE) DISCUSSING LATIN AMERICAN IDENTITIES IN SPANISH TEACHER TRAINING IN SERGIPANO CONTEXT. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 15, n. 33, p. 115–126, 2023. DOI: 10.31639/rbpfp.v15i33.692. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/692. Acesso em: 27 nov. 2024.