Pedagogical innovation and curriculum in the political-pedagogical projects in teacher training courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i29.500
Abstract views: 557 / PDF downloads: 499

Keywords:

Pedagogical innovation. Curriculum. Political-pedagogical course project. Teacher training.

Abstract

This paper presents an investigation about the political-pedagogical projects of on-site courses (PPPC) when it comes to teacher training at a Federal public University. The study aimed to investigate the perspectives for pedagogical innovation regarding the curriculum in PPPCs of licentiate degrees. The research is based on a qualitative approach and a documentary study with eighteen PPPCs of licentiate degrees, as the source for data collection. The Content Analysis was used to analyze the findings. Results reveal that 66,7% of the curricula are potentially permeated by pedagogical innovation elements; however, in 33,3% of them, these aspects still appear in an incipient way, mainly when it comes to promoting participation spaces for the different segments of the Institution, as well as to pedagogical accessibility. The imminent and continuous restructuring of these curricula is highlighted, in the view of collective action and local contexts enhancement.   

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

CARBONELL, J. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.

CUNHA, M. I. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. São Paulo: Cadernos Pedagogia universitária, 2008.

CUNHA, M. I. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Revista Educ. Pesquisa. São Paulo, n. 3, p. 609-625, jul./set., 2013.

FAZENDA, I.C. A. (Org.). Dicionário em Construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001.

FINO, C. N. Inovação Pedagógica: significado e campo (de investigação). Texto apresentado no III Colóquio do DCE - UMa, Oficina B – Inovação e Supervisão, 2007.

FINO, C. N. Inovação pedagógica e ortodoxia curricular. Revista Tempos e Espaços em Educação. São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 13-22, jan./abr., 2016.

GATTI, B. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. São Paulo: Ed. Cortez, 2011.

MASETTO, M. T. Inovação curricular no ensino superior. Revista e-curriculum. São Paulo, v. 7, n. 2, ago., 2011.

MELLO, E. M.; SALOMÃO DE FREITAS, D. P. A formação docente no viés da Inovação Pedagógica: processo em construção. XXVIII Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação: estado, políticas e gestão da educação: tensões e agendas em (des)construção. Anais ... [recurso eletrônico] João Pessoa-PB, p.1793-1802, 2017. Disponível em:
<http://www.anpae.org.br/XXVIIISIMPOSIO/publicacao/AnaisXXVIIISimposio2017.pdf > Acesso em: 08 mai. 2019.

SILVA, K. C.P.C. A formação de professores na perspectiva crítico-emancipadora. Revista Linhas Críticas. Brasília, DF, v. 17, n. 32, p. 13-31, jan./abr., 2011.

SINGER, H. A inovação que vale a pena começa nas pessoas. 2015. Disponível em:
<http://fundacaotelefonica.org.br/noticias/a-inovacao-que-vale-a-pena-comeca-naspessoas-diz-helena-singer-assessora-especial-do-mec/> Acesso em: 08 mai. 2019.

SINGER, H. Entrevista com Helena Singer: inovação como contraponto à retirada de direitos sociais. 2018. Disponível em: <http://movinovacaonaeducacao.org.br/noticias/entrevista-com-helena-singer-inovacao-como-contraponto-a-retirada-de-direitos-sociais/> Acesso em: 27 out. 2020.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Ciências da Natureza, Dom Pedrito, 2019. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/110/8/PPC_Ci%c3%aancias%20da%20Natureza_Dom%20Pedrito.pdf>. Acesso em: dez. 2019.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Ciências da Natureza, Uruguaiana, 2013. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/143/1/PPC_Ci%c3%aancias%20da%20Natureza_Uruguaiana.pdf>. Acesso em: dez. 2019.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Ciências Exatas, Caçapava do Sul, 2018. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/104/7/PPC_Ciencias%20Exatas_Ca%c3%a7apava%20do%20Sul.pdf>. Acesso em: dez. 2019.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Ciências Humanas, São Borja, 2019. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/133/8/PPC_Ci%c3%aancias%20Humanas%20S%c3%a3o%20Borja_2019>. Acesso em: dez. 2019.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Educação do Campo, Dom Pedrito, 2019. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/111/10/PPC_Educa%c3%a7%c3%a3o%20do%20Campo_Dom%20Pedrito_2019.pdf>. Acesso em: dez. 2019.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em História, Jaguarão, 2018. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/122/6/PPC_Hist%c3%b3ria_Jaguar%c3%a3o.pdf>. Acesso em: dez. 2019.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Letras - Espanhol e Literatura Hispânica, Jaguarão, 2017. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br:8080/jspui/bitstream/riu/4912/1/PPC%20Letras%20Espanhol%20e%20Literatura%20Hisp%c3%a2nica%20Jaguar%c3%a3o>. Acesso em: dez. 2019.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Letras Português e Literaturas de Língua Portuguesa, Bagé, 2019. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/90/5/PPC%20Letras%20Portugu%c3%aas_Bag%c3%a9.pdf>. Acesso em: dez. 2019.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura Pedagogia, Jaguarão, 2015. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/125/4/PPC_Pedagogia_Jaguar%c3%a3o.pdf>. Acesso em: dez. 2019.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Letras - Línguas Adicionais: Inglês, Espanhol e Respectivas Literaturas, Bagé, 2019. Disponível em: <http://cursos.unipampa.edu.br/cursos/cursodeletraslinguasadicionais/files/2019/06/ppc-letras-linguas-adicionais-2019.pdf>. Acesso em: dez. 2019.

UNIPAMPA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Matemática, Bagé, 2017. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/89/6/PPC%20Matem%c3%a1tica_Bag%c3%a9.pdf>. Acesso em: dez. 2019.

VEIGA, I. P. A. (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas, SP: Ed. Papirus, 2002.

VEIGA, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cadernos Cedes, vol.23, n.61, p. 267-281, 2003. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v23n61/a02v2361.pdf > Acesso em: 08 mai. 2019.

VEIGA, I. P. A. Educação Básica e Educação Superior: Projeto político-pedagógico. Campinas, SP: Ed. Papirus, 2012.

Published

2022-04-16

How to Cite

MELLO, E. M. B.; BIAVASCHI , A. da S. . Pedagogical innovation and curriculum in the political-pedagogical projects in teacher training courses. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 119–132, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i29.500. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/500. Acesso em: 27 nov. 2024.