The construction of teacher knowledge in the context of collaborative formative actions

Authors

  • Nádia Cristina Guimarães Errobidart Universidade Federal Mato Grasso do Sul - UFMS
  • Paulo Ricardo da Silva Rosa Universidade Federal Mato Grasso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i20.191
Abstract views: 927 / PDF downloads: 1265

Keywords:

Teacher training, Teacher knowledge, Researcher teacher

Abstract

The paper presents the results of a research developed in the context of a subproject of the Institutional Program of Initiatives for Teaching Scholarships, with the scholars of PIBID-Physics group of the Institution of higher education. These subjects participated in a process of collaborative research-action linked to the formative actions of project follow-up, development and testing of didactic material, moments of studies and shared classes, developed in a period from 2013 to 2016, in the context of the university and two schools the PIBID partners. In the moments of systematic reflections, the subjects were encouraged to carry out a self-investigation, materialized in journals and on board. The analysis of these documents and the written reports of the weekly meetings indicate that the actions developed in this contexto, when structured in formative frameworks, can contribute to a meaningful integration of the disciplinary, curricular and professional knowledge in the teaching practice and the construction of the pedagogical knowledge of the content.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ALCÂNTARA, Paulo Roberto; SIQUEIRA, Lilia Maria Marques; VALASKI, Suzana. Vivenciando a aprendizagem colaborativa em sala de aula: experiências no ensino superior. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 4, n. 12, 2004.
BRASIL. DEB-DIRETORIA, DE EDUCAÇÃO BÁSICA PRESENCIAL. Relatório de Gestão 2009-2011. Brasília: CAPES, 2013
BRASIL. MEC. CAPES. Portaria n. 096/2013. Brasília: [s.n.], 2013.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 4, de 13 de julho de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais Para A Educação Básica. 2010
CAÑETE, Lílian Sipoli Carneiro. O diário de bordo como instrumento de reflexão crítica da prática do professor. Programa de Pós-Graduação em Educação–UFMG, Belo Horizonte, 2010.
CONTRERAS, José. Autonomia de professores. Trad.: Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2002.
DAMIANI, Magda Floriana. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios1 Understanding collaborative work in education and revealling its benefits. Educar em revista, n. 31, p. 213-230, 2008.
DOS SANTOS MONTENEGRO, Vanda Luiza; FERNANDEZ, Carmen. Processo Reflexivo e desenvolvimento do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo numa intervenção formativa com professores de Química. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n. 1, p. 251-275, 2015.
JORDÃO, Rosana dos Santos. A pesquisa-ação na formação inicial de professores: elementos para a reflexão. GT: Formação de Professores, n. 08, p. 03, 2004.
MARCON, Daniel; GRAÇA, Amândio Braga dos Santos; NASCIMENTO, Juarez Vieira do. Busca de paralelismo entre conhecimento pedagógico do conteúdo e processo de raciocínio e ação pedagógica. Educação em Revista, v. 27, n. 1, p. 261-294, 2011.
MARCONDES, Maria Inês. Articulando pesquisa e prática na formação inicial dos professores. Revista Educação em Perspectiva, v. 4, n. 1, 2013.
MARCONDES DE SOUZA, Maria Inês; FERNANDES, Maria Assunção Flores. O autoestudo e as abordagens narrativo-biográficas na formação de professores. Educação, v. 37, n. 2, p. 297-306, 2014.
MARQUES, Nelson; ARAÚJO, Ives. Física térmica. In VEIT, Eliane Angela. Textos de Apoio ao Professor de Física, v. 20 n. 5 2009 Instituto de Física–UFRGS Programa de Pós–Graduação em Ensino de Física Mestrado Profissional em Ensino de Física.
MORAES, Maria Candida. O paradigma educacional emergente: implicações na formação do professor e nas práticas pedagógicas. Em Aberto, Brasília, v. 01, p. 57-69, 1996
PENA, Fábio Luís Alves; RIBEIRO FILHO, Aurino. Relação entre a pesquisa em ensino de física e a prática docente: dificuldades assinaladas pela literatura nacional da área. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 25, n. 3, p. 424-438, 2009.
PEREIRA, Marcos Vinícius. Do desenvolvimento á aplicação de um vídeo didático de Física Térmica para o Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Mestrado Em Ensino de Ciências e Matemática) - Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, 2007
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática. Cadernos de pesquisa, n. 94, p. 58-73, 1995.
PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, 2005.
ROSA, Paulo Ricardo da Silva. O Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência: um novo paradigma para a formação de professores? ACTIO: Docência em Ciências, v. 1, p. 50-68, 2016.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, v. 1, 2008.
SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987.
SILVA, Ana Paula Bispo; DE MELLO FORATO, Thaís Cyrino; GOMES, José Leandro de AM Costa. Concepções sobre a natureza do calor em diferentes contextos históricos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 30, n. 3, p. 492-537, 2013.
TORRES, Patrícia Lupion.; IRALA, Esron Adriano Freitas. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. TORRES, Patrícia L. Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: SENAR-PR, 2014.
TORRES, Patrícia Lupion; ALCANTARA, Paulo e IRALA, Esron Adriano Freitas. Grupos de consenso: uma proposta de aprendizagem colaborativa para o processo de ensino-aprendizagem. Revista diálogo educacional, v. 4, n. 13, 2004.
ZEICHNER, Kenneth M. et al. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico. Cartografias do trabalho docente. Campinas: Mercado de Letras, p. 207-236, 1998.

Published

2019-07-12

How to Cite

ERROBIDART, N. C. G.; ROSA, P. R. da S. The construction of teacher knowledge in the context of collaborative formative actions. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 20, p. 65–88, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i20.191. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/191. Acesso em: 9 nov. 2024.