Estratégias formativas do Programa PIBID no Estado de São Paulo: os subprojetos de pedagogia em questão
DOI:
https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i20.190Keywords:
Pibid; Formação docente; Pedagogia; Estratégias formativasAbstract
The article presents the results of a research that sought to identify training strategies undertaken by Higher Education Institutions (IES) of the State of São Paulo, in the Pedagogy subprojects of the Institutional Program for Teaching Initiation (PIBID). Productions available on the web (subprojects, abstracts, articles, etc.) related to PIBID of Pedagogy of HEIs identified in the research were considered as the object of analysis. The studies analyzed referred to the texts proposed by the program and, in relation to the formative strategies, we verified that the universities, along with the schools, have tried to make connections between what is learned and what is observed, an exercise of improvement of the research look .
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Formação Continuada como instrumento de profissionalização docente. In: VEIGA, Ilma Passos A. (org.). Caminhos da profissionalização do magistério. Campinas: Papirus, 1998.
FREIRE, Paulo Freire. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GATTI, Bernardete Angelina (coord.) e Barreto, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. UNESCO, 2009, Brasília.
NÓVOA, António (org.). Profissão professor. Lisboa. Porto Editora. 2ª edição. 1992.
PIMENTA, Selma G. O estágio na formação de professores - unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, l994.
_________________. Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação da USP. V. 22, n. 2, 1996:72-89.
_________________. A prática (e a teoria) docente resinificando a Didática. In: Oliveira (org.) Confluências e divergências entre Didática e Currículo. Campinas: Papirus, 1998:153-176.
_________________. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo. Cortez. 1999.
SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA (org.). Os professores e sua formação. Lisboa. Dom Quixote. 1992:77-92.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
ZEICHNER, Kenneth. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador-acadêmico. In: FIORENTINI, GERALDI E PEREIRA (org.). Cartografias do Trabalho Docente. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
Referências de sites:
Capes ,Edital. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência. Disponível em:
<http://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/Edital_061_2013_PIBID.pdf > Acesso em: 22 de Agosto de 2013.
Capes, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em:
<http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid>Acesso em: 28 de Julho de 2014.
Capes, Editais e Seleções. Disponível em:
< http://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/DEB_Pibid_Relatorio-2009_2011.pdf > Acesso em: 28 de Julho de 2014.
Capes, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em:
<http://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/182014-Relatorio-final-07-2014.pdf>
Acesso em: 28 de Julho de 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright belongs exclusively to the authors. The license rights used by the journal are the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license: sharing (copying and distribution of material in any medium or format) and adaptation (remixing), transformation and creation of material from the content are allowed.