NUPEDOC: human training, art, childhood and research

Authors

  • Luciane Maria Schlindwein UFSC
  • Ilana Laterman UFSC
  • Joselma Salazar de Castro Prefeitura Municipal de Florianópolis

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i19.185
Abstract views: 766 / PDF downloads: 723

Keywords:

Teacher training; childhood; historical-cultural psychology

Abstract

The main focus of the research group is the formation of teachers for children in the research line Education and Childhood at the Ph.D. Program of the Federal University of Santa Catarina (PPGE / UFSC). The studies and research are based on the historical-cultural perspective. The object the most of research is focused on school, culture, art, aesthetics and its relations with human formation and the action of the teacher and its unfolding. The Núcleo de Formação de Professores, Escola, Cultura e Arte (NUPEDOC) has been organized on four axes: a) initial and continuing teacher training for children; b) teaching practice as a co-teacher (emphasizing the school/university relationship); c) aesthetic development of teachers and children; d) conceptual and methodological reflections based on the theoretical and methodological assumptions of Vigotski and Bakhtin.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

BAKHTIN, M. A Estética da Criação Verbal. São Paulo, Martins Fontes, 2003.

BIGATON, Roslei Aparecida Sinderski. Perfil Social, Economico e Cultural dos Professores do Município de Balneário Camboriú. 2005. Dissertação (Mestrado em Mestrado Em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí.

BONFATI, C. O estágio na formação de professoras para a educação infantil: as significações das estagiárias do curo de pedagogia. 2017. Doutorado em Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação, UFSC, Florianópolis, 2017.

CASTRO, J. S. de. A docência na educação infantil como ato pedagógico. 2016. Doutorado em Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação, UFSC, Florianópolis, 2016.

HELLER, A. O Cotidiano e a História. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1992.

GUINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfología e história. Trad, de Frederico Carotti. São Paulo: Cia. das Letras 1989

KOZULIN, Alex. La Psicologia de Vygotsky. Madrid, Alianza, 1994.

LATERMAN, I. Ação Docente e Campo de Possibilidades: configuração nos contextos institucional, político e social. Anais da 28 Reunião ANPED. Caxambu:2005. GT: Sociologia da Educação / n.14.

LATERMAN, I. Ação docente nos anos iniciais do ensino fundamental: entre tantas possibilidades. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 13, n. 1, p. 05-18, jan./abr. 2010.

LATERMAN, I.; NUNES, C. M. Brincar e estudar: para além das dicotomias tradicionais. In: Diana Carvalho De Carvalho; Ilana Laterman; Leandro Belinaso Guimarães; Nelita Bertolotto. (Org.). Relações interinstitucionais na formação de professores. 1ed. Araraquara: Junqueira e Marins, 2009, v., p. 31-48.

LATERMAN, I. Que os professores perguntem, testem e brinquem. In: X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, 2009, BRAGA. Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Centro de Investigação em Educação (CIEd) Universidade Minho, 2009. v. 1. p. 1246-1257.

LATERMAN, I. Nas asas de freinet: a voz e a vez de todos na vida da escola. In.: Laterman e Agostinho (org.) Perspectivas do estágio curricular na formação docente: educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental. Florianópolis: NUP, 2017. P 207-222.

MACHADO, Maristela Vanzuita. Professora: sujeito em formação. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí, 2005.

NADALETO, Cristiane. Prática de Ensino, Emoção e Afeto. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí, Bolsa CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior).

OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de Criação. São Paulo, Vozes, 2007.

PETRI, Claudia Maria. Olhares, Significações e Silêncios: a Produção de Conhecimentos na Prática de Ensino. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí, Bolsa CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Orientadora: Luciane Maria Schlindwein.

PFEIFFER, Karl L. Estética, ou: Proust pode hoje encontrar Farinelli? Revista Filosofia Política – Departamento de Filosofia, Curso de Pós-Graduação em Filosofia IFCH/UFRGS. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001. Série III, n.2, p. 86-102.

PINO, Angel, Imaginário e Produção Imaginária: Reflexões em Educação. In: DA ROS, S.Z.; MAHEIRE, K.;ZANELLA, A.V. (Org). Relações estéticas, atividade criadora e imaginação: Sujeitos e (em) experiência. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2006.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12 n. 34 jan./abr. 2007 p. 94-103.

SCHLINDWEIN, Luciane Maria. Perfil dos professores das séries iniciais no município de Balneário Camboriú. 2004a. Relatório de Pesquisa (PIPG).

SCHLINDWEIN, Luciane Maria. Perfil Social Econômico e Cultural dos Professores das Séries Iniciais do Município de Itajaí. 2004b. Relatório de Pesquisa (PIBic).

SCHLINDWEIN, L. M. Formação de Professores, memória e imaginação. In: DA ROS, Silvia Z; MAHEIRIE, Kátia; ZANELLA, Andréa Vieira. (org.) Relações estéticas, atividade criadora e imaginação: sujeitos e (em) experiência. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2006.

SCHLINDWEIN, Luciane Maria. 2005. Imaginação e Arte na Formação de Professores do Ensino Fundamental. 2005. Relatório de Pesquisa (PIBic).

SCHLINDWEIN, Luciane Maria. 2006-2008. A Formação Estética do Professor do Ensino Básico: o papel da música. Pesquisa em andamento financiada pelo edital Universal da FAPESC.

SCHLINDWEIN, L. M. & NADALETO, C. Memoriais como instrumentos de Pesquisa e Tomada de Consciência. In: Ética e Metodologia: Pesquisa na Educação. Coleção Plurais Educacionais, 1ª ed. Itajaí: Editora UNIVALI e Editora Maria do Cais, 2006, v. 4.

SOARES, Maria Luiza Passos. Educação Estética – Investigando Possibilidades a Partir de um Grupo de Professoras. 2008. Dissertação (Mestrado em Mestrado Em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí. Orientador: Angel Pino Sirgado.

VIGOTSKI, L. S. As bases da pedologia. Leningrado, Editora do Instituto Pedagógico de Leningrado, 1935. // Vigotski, L. S. Aulas sobre pedologia. 1933-1934. Iviejsk, Editora da Universidade de Udmursk, 1996. Tradução de Márcia Pileggi Vinha (do original em russo).

VYGOTSKY, L.S. Obras Escogidas, Vol. III. Madrid: Visor, 1995.

VIGOTSKY, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo, Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, L. S. A Educação Estética. In: Psicologia Pedagógica. Porto Alegre, Artmed, 2003. cap. 13, p.225-248.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia da Arte. São Paulo, Martins Fontes, 1999.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Madrid, Visor, 1982.

Published

2018-12-31

How to Cite

SCHLINDWEIN, L. M.; LATERMAN, I.; CASTRO, J. S. de. NUPEDOC: human training, art, childhood and research. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 67–84, 2018. DOI: 10.31639/rbpfp.v10i19.185. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/185. Acesso em: 27 nov. 2024.