Formação continuada de professores de Matemática no estado do Paraná a partir do Projeto Folhas

Authors

  • Juliane Parcianello

DOI:

https://doi.org/10.31639/rbpfp.v8i15.141
Abstract views: 396 / PDF downloads: 250

Keywords:

Papers Project, Continuing education of Mathematics teachers, Mathematics teaching

Abstract

This research had as main aim to understand the contribution of the Project Papers for the Continuing Education of Mathematics teachers. It was developed by the analysis of thirty Papers written about the structuring content Functions and it was held by fifteen questionnaires with the teachers. The closing and the interpretation of the data was held by the Analysis of the Content, proposed by Bardin (2011). The Project Papers enabled Mathematics teachers access to the research in order to enlarge their knowledge, as well the collaborative production of texts in theoretical and methodological character about the curriculum con-tents targeted to the High School students, stimulus to the professional career, through the punctuation to the functional progression. Was an important proposal that was set as a teaching tool and of Continuing Education for teachers. It enabled the opportunity of formation, through the written production, of the vali-dation process and of the use of the material, both to the teacher who brought it forth and to the one who makes use of the teaching material.

Downloads

Download data is not yet available.
 PlumX Metrics

References

ARCO-VERDE, Yvelise Freitas de Souza. Introdução às diretrizes curriculares. Curitiba: SEED/PR, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 20. ed. Campinas, SP: Papirus, 2010.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a Pedagogia Histórico-Crítica.3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

NERY, Belmayr Knopki. Projeto Folhas: uma perspectiva de formação continuada de professores – análise no campo curricular de química. Ijuí: UNIJUÍ, 2008. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2008. Disponível em: <http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/ 123456789/393/Belmayr%20Nery.pdf?sequence=1>. Acesso em: 11 nov. 2014.

PARANÁ. Diretrizes curriculares da educação básica. Curitiba: SEED/PR, 2008.

PARANÁ. Manual de Produção do Folhas: Matemática. Curitiba: SEED/PR, 2007.

PARANÁ. Manual de Produção do Folhas. Curitiba: SEED/PR, 2006a. Disponível em: <http://www.uel.br/ pessoal/jneto/gradua/historia/recdida/ManualFolhasJNETO.pdf>. Acesso em: 29 nov. 2014.

PARANÁ. Resolução n.º 2.467. Dispõe sobre a pontuação dos eventos de formação e/ou qualificação profis-sional e produção do professor da Rede Estadual de Educação Básica do Estado do Paraná. Curitiba: 2006b. Disponível em: <http://dspace.c3sl.ufpr.br:8080/dspace/bitstream/handle/1884/16408/Glauco%20Gomes%20 de%20Menezes%20%28Tese%20de%20doutorado%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 19 dez. 2014.

PARANÁ. Relatório de Gestão 2003-2006 do DEB. Curitiba: SEED/PR, 2006c.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 32. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica. 9. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

Published

2016-12-31

How to Cite

PARCIANELLO, J. Formação continuada de professores de Matemática no estado do Paraná a partir do Projeto Folhas. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 57–78, 2016. DOI: 10.31639/rbpfp.v8i15.141. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/141. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Articles